måndag 24 december 2012

Lucka 24 med Anna Clarén


Foto: Margareta Bloom Sandebäck

På självaste julafton och i lucka 24 alltså, hittar vi ingen 
mindre än Anna Clarén.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
I år har jag gjort två böcker. Jag är stolt över dem båda. Den ena heter Alla sorters kakor (Semic förlag) och den andra heter Close to home (Max Ström förlag) 

Berätta mer?
Alla sorters kakor är en bok med 70 stycken (!!!) fotografier och recept på de mest underbara bakverk som du kan tänka dig. Jag har fotograferat och ätit dem alla! 
Recepten är gjorda av Kristina Eriksson. 
Boken ges ut till våren på Semic förlag. 



Foto: Anna Clarén

Close to home är ett större fotografiskt arbete som jag har gjort på uppdrag av mig själv. Det kommer att bli en stor separatutställning på Fotografiska i Stockholm och en bok på Max Ström förlag. Vernissage och boksläpp i mitten av mars 2013.  Close to home är en fotobok om det som står oss allra närmast familjebildande, om att våga bära och ansvara för nytt liv. 
Bilderna är djupt personliga men blir i den här boken till en allmänmänsklig berättelse om att vara människa. 
Bokens bilder föreställer personer som tillhör min familj eller som står familjen nära. De visar också natur och landskap från där jag bor och lever under en period då oerhört mycket vackert har blivit mig givet. 
Jag har fått tre små barn och en man. 
Vi bor i ett hus som ligger mitt i den svenska vackra naturen. 
Bilderna har jag gjort med inspiration av familjebilder från tidigt 70-tal. 
Bilderna är tunna, skira och med skeva färger, på väg att blekna bort. 
Förgängligheten både fascinerar och skrämmer. 


Vad är din idé om fulländad lycka?
Att få tillhöra ett större sammanhang, att ha en självklar, trygg och given plats men samtidigt känna sig fri. 

Vad är din största rädsla?
Förgängligheten. 
Vetskapen om att inget är så bra att det kan få vara för evigt.

Vad föraktar du i din personlighet?
Då jag är rädd.



Foto: Anna Clarén

Vad är din bild av total misär?
Att vara utan förankring i livet. Utan människor att älska och bli älskad av. 
Utan hem och en plats att vila på. 
Utan mening eller mål med tillvaron.

Vad föraktar du i andras personlighet?
Då rädsla och osäkerhet förvrids till girighet, missunnsamhet, avund, egoism. 
Ondska.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min man, Erik.

Vilken är din största extravaganza?
Mina stora, glittrande örhängen i swarovskikristall. 
De var jätte dyra...

Foto: Anna Clarén

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Den knasiga tron om att "ensam är stark".

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Usch... Måste jag... 
Ok, det är inte kul att se sin mage efter att man har fött tre barn under en fyraårs period. 
Jag hoppas att sittups och joggingturer kan göra så att jag slipper besöka klädbutikernas mamma-avdelning fast jag inte längre är gravid... 

Vilken levande människa föraktar du mest?
Det har jag slutat att tänka på.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan.
Vem skulle det vara?
Jag vill inte tänka så. Jag vill fokusera på allt det som är bra med att vara just jag. 
Jag vill fokusera på det som jag har, inte fokusera på det som jag inte har. 

Var skulle du helst av allt bo?
I Skåne, vid havet. 
Och i Stockholm mitt i stan.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Just att de är mina vänner. Att de vet vad vänskap är för något. 
Att vara nära varandra och finnas för varandra under en lång tid, gärna hela livet. 
Att de tycker om mig både då jag är stor och liten. Att de inte är avundsjuka då jag lyckas, att de inte föraktar mig då jag misslyckas.

Hur skulle du vilja dö?
Jag hoppas att jag får ha mina barn runt mig då jag ska dö. 
Jag hoppas vi är lugna. Jag hoppas vi är både sorgsna och glada, jag hoppas vi älskar varandra.



Foto: Anna Clarén

När ljuger du?
Då jag ljuger för mig själv. 
Jag gör det så bra att jag oftast lyckas lura mig. 
Därför vet jag heller inte riktigt när det sker. Jag tror inte att det sker speciellt ofta...

Tack så mycket för hjälpen. Se till att ha en riktigt fin julafton nu.
God Jul!

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden