måndag 17 december 2012

Lucka 17 med Anders Hansson

 Vi är framme vid lucka 17.
I den hittar du med lätthet Anders Hansson.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jag är ganska nöjd med ett reportage som jag jobbat med sedan i december förra året.
Det publiceras på lillejulafton så jag kan inte prata så mycket om det. 
Jag har rest ganska mycket men tyvärr känner jag mig inte så nöjd med vad jag har presterat.
Det roligaste var att plåta turister i Förbjudna staden i Peking. Annars är jag nog egentligen ganska besviken på mitt fotograferande under året som gått.

Berätta mer?
Jag var i Peking för att ställa ut på Nordox festivalen och fick några dagar över som jag och Magnus Laupa använde till att se oss om och plåta. 
Var länge sedan jag plåtade sådär bara för att det var kul. 
Ska försöka sammanställa materialet till något användbart.



Foto: Anders Hansson

Vad är din idé om fulländad lycka?
Tror inte på fulländad lycka. 
Tror det var den amerikanske standupkomikern Dennis Leary som sa ungefär att: lycka kommer i jävligt små doser, håll käften och lev med det!

Vad är din största rädsla?
Är sjukt rädd för att bli levande begravd, och att drunkna (har drömt ganska många gånger om scenen i Kill Bill när Uma Thurman blir levande begravd, fast det är inte Uma utan jag som ligger där). 
Drömde ofta att jag begravdes levande precis innan innan jag skulle gifta mig. 
Fick sjuk dödsångest av det. 
Har även utvecklat en fin svindel med åren.

Vad föraktar du i din personlighet?
Föraktar är väl lite hårt, men ovanstående nojjor är jag inte så nöjd
med. 
Sen har jag väl med tiden kommit fram till att många av mina dåliga sidor är baksidorna av egenskaper jag haft mycket nytta av i livet.

Vad är din bild av total misär?
Heroinmissbruk! 
Av allt skit jag stött på i jobbet är de det jävligaste utan konkurrens.

Foto: Anders Hansson

Vad föraktar du i andras personlighet?
Det är ju individuellt. 
Men är det något jag inte tål så är det folk som inte låter andra växa och drömma utan känner ett evigt behov att plocka ner dem på jorden. 
Har stött på en och annan sådan genom åren.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jag är tveksam till om jag verkligen beundrar någon människa. 
Jag kan beundra handlingar, kunskap, vissa egenskaper. 
Men många av de fotografer jag beundrar t ex är sannolikt besvärliga egon, annars hade de ju aldrig kommit dit de är. 
Den envishet och i många fall egoism som krävs för att nå riktigt långt är ju inte i andra sammanhang speciellt beundransvärda mänskliga egenskaper. 
Knepigt det där.

Foto: Anders Hansson

Vilken är din största extravaganza?
Att jag inte kan låta bli att köpa nya Leican när den kommer ut.
Jag vet att jag borde låta bli men det är ju så svårt.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Sparsamhet.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Min näsa.

Foto: Anders Hansson

Vilken levande människa föraktar du mest?
Man kan väl alltid klämma i med någon diktator och elak kapitalist men förakta är så starkt. 
En och annan har väl passerat revy i mitt eget liv som jag inte direkt hyser respekt för. 
Men det känns lite hårt att slänga ut i offentligheten.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan.
Vem skulle det vara?
Nalle Puh, så gött att vara nöjd bara man får lite honung.

Var skulle du helst av allt bo?
I Paris tror jag.


Foto: Anders Hansson

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Lojalitet och humor.
Och tålamod med mig som är usel på att höra av mig.

Hur skulle du vilja dö?
Pang bom vid hundra års ålder utan en sjukdag bakom mig.

När ljuger du?
Sällan stort och elakt men då och då små vita lögner för att klara min vardag och mitt usla minne.

Foto: Anders Hansson

Tack så mycket för hjälpen Anders, ha en riktigt fin jul.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden