måndag 4 december 2017

Lucka 4 med Pontus Orre


När du vaknar och sliter upp lucka 4 så är det ingen mindre än Pontus Orre du finner här. 
Pontus är en duktig fotograf bosatt i Stockholm och med Aftonbladet som en av sina återkommande kunder.
Jag stöter på Pontus då och då inom sportens värld och han är alltid lågmäld och gör sin grej. Det är fint, han verkar vara en fin kille.
Håll till godo mina damer och herrar.
Pontus Orre.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Bild har jag nog ingen speciell. Jag har utvecklat min “journalistiska näsa” tycker jag själv.

Berätta mer?
Att bilder jag tagit, sedan har kunnat användas för att bygga artiklar som vi (aftonbladet) varit ensamma om. 
Bilden är viktigt, vare sig det är rörligt eller stillbild. 

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Lugn, glad,social, hemmakär och morgonmänniska. 

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Ni då, funderar ni på att skaffa barn? eller jaha, har du nått spännande på gång framöver? 



När var du riktigt lycklig senast?
Varje gång jag kommer hem efter en jobbresa, träffa sambon och vi lagar mat tillsammans.

Vad är du rädd för?
Tänker ofta att domedagen är kommen för oss frilansande fotografer. Men sen ringer telefonen igen…

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Blev tvungen att googla för att ens komma in i tanken att jag skulle tatuera in nått. Blev mer säker på att jag aldrig kommer tatuera mig. 
Men nu måste jag ju. 
Det får bli nått väldigt enkelt med naturtema. Typ en blomma. 
Så lamt. 



Hur är du som bilförare?
Betydligt bättre än alla andra, såklart. 
Hatar när folk inte blinkar in och ut ur rondeller.

När blev du vuxen?
På många sätt var jag vuxen tidigt. Startade eget företag när jag var 16 men samtidigt tvättade mamma mina kläderna och städade mitt rum alldeles för länge…

Vilket är ditt sämsta köp?
Vadarbyxorna jag köpte när jag skulle på en översvämning i dalarna för några år sedan. De kom aldrig till användning. 
Ligger fortfarande kvar i kartongen.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Tarjei Sandvik Moe 



Vad ogillar du i din personlighet?
Mitt korta minne.

Vad är din bild av total misär?
Missbruk.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Översittarfasoner och långsinthet 

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min farfar. 96 år och kakelugnsmakare av rang. Han har knegat sig på genom livet.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Orimlig konsumtion, habegäret. 
Nöjd med det lilla måste ju ändå vara bra? 



Vilken är din största fobi?
Ormar. Skulle plåta en kvinna en gång med hennes orm. Blev tele på långt håll.

Vad är din största rädsla?
Det har du redan frågat ju.

(Shit! Det har du rätt i.)

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Håret.

Var skulle du helst av allt bo?
I Sverige. Har inte hittat något annat land som verkar bättre.Ett hus vid en sjö hade varit fint!

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de fortfarande vill umgås med mig trots att jag ställer in saker med kort varsel hela tiden på grund av det här jobbet.  



Hur skulle du vilja dö?
Bara somna in till en bra serie.

Vad är din största extravagans?
Timmarna med min PT… Kul men dyrt. 

När ljuger du?
När telefonen ringer på morgonen och jag sover. Säger alltid att jag är vaken. 

Vilken är ditt favorityrke?
Det jag gör nu. Förutom att träffa nya människor och ser konstiga platser, så träffar jag också en massa härliga kollegor. 



Vad är ditt motto?
En sak i taget. 

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Biter på naglarna. Dålig vana.

Ångrar du något i livet?
Att jag hade klivit ut ur “garderoben” redan i ungdomsåren. Tonårskärlek verkar så spännande.

Vad gör du i jul?
Firar med släkten i Stockholm och Söderhamn. Den 28:e december är jag dock på arlanda igen.

----------


Tack så mycket Pontus för hjälpen.
Alla bilder i den här luckan är tagna av Pontus Orre såklart.
Kolla in hans hemsida.


Imorgon klockan 06:00 kan du slita upp lucka 5 i den här julkalender, du hänger väl med?



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden