tisdag 10 juli 2012

Sommarplåtis: Jenny Leyman












Jenny Leyman är den där riktiga klippan alla borde känna eller jobba med. 
Jenny har jag jobbat länge med. 
Hon gjorde praktik hos oss på Sydsvenskan och sedan dess har hon kommit och gått på olika sätt. Under min tid som chef såg jag till att hon fick jobba med vår näringslivsbilaga och det är jag fortfarande glad för. 
Hon gör den väldigt bra.
Vi sitter också i PFK södras styrelse så ibland får jag chansen att träffa henne även på kvällstid.
Fint. 
Villig att jobba, nyfiken och ofta med det där extra på hand.
Ibland drar hon bara till Afrika sådär. Det är inspirerande det också. 
Jag är glad att ha Jenny som en vän. Det är en ära.
Jenny har slitit med ÅB här i Malmö som delades ut här i våras. 
Jag är henne evigt tacksam för det.
Också.
Det finns så många adjektiv att säga om Jenny men jag kan inte rada upp dom alla här.
Jag gillar henne kort och gått.


Nu har halva 2012 gått.
Så.


Vad har du sysslat med det senaste halvåret?
Jag har jobbat vidare med Sydsvenskans Näringslivsbilaga och med andra återkommande kunder såsom kommun och olika månadstidningar. Jag jobbar med ett riktigt bra gäng på Näringsliv där jag verkligen är en del av en liten redaktion vilket är jätteroligt. Det är ganska svårjobbat med de där jobben ibland men det är utmanande och jag lär mig väldigt mycket. Sedan har vi ju haft Årets Bild nere i Malmö som vi i PFK Södra jobbat med.

Berätta mer är du snäll?
Efter nyår gick vi in ett intensivt arbete med Årets Bildarrangemanget där prisutdelning, fest och utställning var våra ansvarsområden. 
Det har varit ett intensivt halvår med mycket att göra men det har också varit väldigt roligt. När det gäller Årets Bild så har stafettpinnen gått vidare till Trollhättan. Det kommer bli riktigt bra kan jag lova så missa inte det!


Foto: Jenny Leyman

Har du något sommarprojekt på gång?
Jag har bytt från Nikon till Canon precis så jag ska träna på nytt system. 
Väldigt konstigt för en som kört Nikon i alla år. Och så har jag lovat mig själv att sortera jobben på hårddiskarna och rensa. 
Annars ska jag ta det ganska lugnt, har till och med kört några 120-rullar i en gammal kamera, så jag går verkligen ner i tempo.

Åhh, vad spännande, har det gått bra?
Sisådär med Canon. Jag måste uppdatera det ena programmet för att kunna uppdatera det andra för att kunna uppdatera det tredje för att kunna öppna filerna. Jag blir trött när tekniken bromsar. 
Och nej, jag har inte börjat rensa hårddiskarna. 

Ska du ha någon semester i sommar?
Japp, jag har semester nu. Är i ett torp i Blekinges skogar med familjen. 
Fiskar, klipper gräs och har det kravlöst och skönt. Är väldigt nedkopplad.

Blir du stressad av att det bara blir mörkare nu?
Absolut inte. 

Tycker du sommaren höjer bildkvalitén eller sänker den?
Jag har nog alltid tyckt att sommarens tidningar har varit roliga att läsa. Det har känts som om sommarvikarier har kommit med en massa energi och idéer. 
De senaste somrarna tycker jag dock att man märker åtstramningarna, att fotograferna inte får lika mycket tid.

Hur gör du för att hitta din inspiration?
Jag kollar in fotografer på nätet, inspireras mycket av kollegor och vänner. 
Och så försöker jag komma iväg på någon fotofestival el liknande då och då. 
Jag var på Stockholm photography Week nyligen vilket var kul men jag skulle önska att det var lite fler föreläsningar. 
Jag har varit ganska stressad det senaste halvåret så inspirationen har inte varit på topp riktigt. 


Foto: Jenny Leyman

Ska du till Perpignan?
Tyvärr inte. Var där förra året och måste prioritera annat i år.

Har du någon tanke hur bildjournalistiken kommer förändras i framtiden?
Bra bildjournalistik kommer alltid att efterfrågas men det kommer publiceras i annan form än idag. 
Läsplattorna kommer nog finnas i varje persons hand om några år och det blir ju väldigt snyggt att köra bildreportage där även om jag fortfarande föredrar att titta på bilder på pappret. 
Kanske kommer dagstidningarna i pappersform ut bara under helgen i framtiden men med ett köttigare material i både skrift och bild? Sedan tror jag som många andra, att vi får se mer och mer rörligt från fotografer, mer multimedia.       

Är du orolig för det?
Jag är lite bekymrad att jag som frilans kommer ha svårt leverera det material som tidningarna kanske kommer efterfråga mer av. 
Att ha svårt att hinna eller ha möjlighet att utbilda mig för att klara det som kommer att krävas för att hänga med i utvecklingen. 
Och så är jag bekymrad över att priserna för frilansjobben sjunker på vissa håll. 


Tack Jenny för att du pallade hjälpa mig på dålig uppkoppling och på semestern och allt.
Hoppas vi ses snart. 
Kanske med några marker i hand, det vore fint.


Foto: Jenny Leyman



Ofta hittar jag bilderna på sommarplåtisarna. 
Den här på Jenny som hon alltså inte valt själv har Håkan Röjder tagit. 
Jag tycker den är fin.
Passande. 
Jenny är ju det.

1 kommentar:

Anonym sa...

11, 21:) tack för kompis för fina ord. kram j

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden