tisdag 4 december 2012

Lucka 4 med Linda Forsell


När du smyger upp lucka 4 hittar du Linda Forsell.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Den var svår. Jag har känt mig ganska förvirrad det här året kring vad jag tycker är bra fotografi och bildjournalistik. 
Men jag gillar några bilder jag tog från arbetet med orkanen Sandy. 

Berätta mer?
Bilden är från Breezy Point, Rockaway. Det är en liten ö cirka 40 minuter från Manhattan dit New York-bor åker på sommaren för att bada. Under stormen så blev hela ön täckt med vatten som kom in från båda håll. Det var inte ett hus som inte hade källaren fylld med vatten och många blev helt förstörda.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Lycka är att uppskatta alla känslor, inte bara de glada och fina.

Vad är din största rädsla?
Att jag slutar göra det jag vill och förvirras till att göra sånt som jag tror andra tycker att jag borde.

Vad föraktar du i din personlighet?
När jag styrs av rädslor.

Vad är din bild av total misär?
Väldigt många kvinnor lever i total misär runt om i världen. För att de är kvinnor. Efter alla mina resor och mitt arbete med kvinnofrågor som tycker jag det är det absolut värsta jag har sett. Det är ett systematiskt förtryck som är så djupt rotat att kvinnor själva tror de förtjänar det. Och det är överallt och i större utsträckning än nåt annat jag känner till. Mer än 40 procent av alla kvinnor i Sydafrika har blivit våldtagna, många kvinnor i Pakistan får inte lämna sina hem, i vissa stater i USA kan man förvägras cancerbehandling om man är gravid.

Vad föraktar du i andras personlighet?
Brist på självkritik.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Ingen.

Foto: Linda Forsell
Vilken är din största extravaganza?
Klarar mig inte utan bubbelvatten och dyrt kaffe. Eller jo jag överlever, men motvilligt.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Dygd och duktighet.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Det går i perioder, just nu påsarna under ögonen!

Vilken levande människa föraktar du mest?
Föraktar människosläktet, men jag har inte nån specifik person jag tar ut det på.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan.
Vem skulle det vara?
En katt. Eller en örn. Ingen människa.

Var skulle du helst av allt bo?
I en stuga vid vattnet med en teleporterings-apparat i ett skjul på bakgården.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att jag kan vara mig själv, på alla mina humör.

Hur skulle du vilja dö?
Vill inte dö. Hur det sker spelar mindre roll.

När ljuger du?
I jobbet mest. När jag tjänar på det och inte skadar nån. Senast för att förklara varför jag var sen till ett möte.

Tack så mycket för hjälpen Linda. Ha en riktigt fin jul.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden