lördag 16 december 2017

Lucka 16 med Jacob Zocherman


I lucka 16 står Jakob Zockerman och myser.
Jag är glad att Jacob är med i årets julkalender.
Nu river du upp den här luckan och läser.

Jakob Zockerman!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Inte någon specifik men mer det faktum att jag börjat fotografera igen och hittat lusten efter tvingats ta en paus under 2016.

Berätta mer?
2015, efter att ha varit baserad 1,5 år i Sydsudan fick jag en mental baksmälla gick in i väggen och fick även diagnosen PTSD. 
Så under 2016 fotade jag ingenting utan försökte reparera mig själv. Trodde inte jag skulle fotografera igen men under 2017 har jag börjat hitta tillbaka till glädjen med fotografin, journalistiken och det personliga berättandet. 
Under året som gått har jag börjat med reportageresor igen och inser att min paus varit nyttig, både för min visuella utveckling men även för min personliga.

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Envis, Impulsiv, Uthållig, Långdistanslöpare, Orädd.



Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Varför dricker du inte alkohol

När var du riktigt lycklig senast?
För några dagar sedan.

Vad är du rädd för?
Ensamhet.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Ett citat av författaren Charles Bukowski, Sometimes you climb out of bed in the morning and you think, Im not going to make it, but you laugh inside – remembering all the times you have felt that way.

Hur är du som bilförare?
Fulländad.

När blev du vuxen?
2010 när jag bevakade jordbävningen på Haiti.



Vilket är ditt sämsta köp?
En solcellsladdare från Stockholm som min kollega tog med sig då vi gjorde jobb i norra Mali. Batteriet överhettades efter fem minuter i Sahara-öknen och 5000 kronor var bortslösade.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Jonny Depp

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag ofta avbryter människor.



Vad är din bild av total misär?
Det finns så många typer av total misär. Social misär är hemsk. När människor har allt materiellt men istället flyter bort från varandra. Jag jobbade på hemtjänsten tidigare (och ibland nu med) och var i tjänst under flera julaftnar och hälsade på människor som inte hade någon som varken ringde eller hälsade på. 
Det är hemskt. 
Sen finns det annan total misär. Svält. Krig. När mänskligheten förnedrar sig för att nå sina personliga syften, begär och bedrar sig själv, men framför allt de som är i vägen.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Gnällande och hävdelsebehov.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min mamma.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Självförtroende utan självkänsla.



Vilken är din största fobi?
Har ingen riktig fobi.

Vad är din största rädsla?
Att kroppen slutar lyda mig.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Inte riktigt funderat så mycket på det.

Var skulle du helst av allt bo?
Med närhet till naturen och bergen.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de står ut med mig.


Hur skulle du vilja dö?
Snabbt.

Vad är din största extravagans?
Mina kaffe-vanor.

När ljuger du?
När det inte skadar någon och sanningen är obetydlig.

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf, men beundrar läkare. 



Vad är ditt motto?
Find what you love and let it kill you.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Granskar höjdkurvor på topografiska kartor där jag vill springa. 

Ångrar du något i livet?
Nej.

Vad gör du i jul?
Umgås med människor jag tycker om och planerar kommande reportage-resa.
......

Tack så mycket för hjälpen Jacob
Bilderna i den här luckan är såklart alla tagna av honom själv.
Kolla också in hans hemsida.
Imorgon vid 06:00 kommer ytterligare en fotografkollega. 
Du är med va?



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden