måndag 16 december 2013

Lucka 16 med Julia Lindemalm


I lucka 16 hittar du duktiga och fina Julia Lindemalm.
Julia kom till oss på Sydsvenskan för många år sedan och har lyckats sig hålla sig kvar i olika former.
Nyss hängde hennes utställning "Zoo world" på galleri Format här i Malmö och tidigare i år på galleri Kontrast i Stockholm.
Kanske hinner du läsa lite om det här.
Julia är grym, driven och duktig och alltid glad känns det som.
Så har jag bara sett henne åtminstone.
Så mina damer och herrar.
Julia Lindemalm.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?

Jag har gjort två roliga resor till USA. 
En till New York och en till Texas.

Berätta mer.
I New York hängde jag och min reporterkompis Martin Brusewitz med två mogna modelejon och med queera rappare, människor som utmanar normen. 
Det var en fin resa. 
Martin hade brusten blindtarm men kämpade på med blödande sår. 
Textgeniet Matilda Gustavsson och jag åkte till Texas i november och besökte abortkliniker, migrationsaktivister och tigerägare. 
Jag blev väldigt förtjust i Texas. 
Det är så långt bort man kan komma från Sverige kulturellt. 
Det var exotiskt, spännande och oerhört vänligt. Annars är det som har glatt mig mest det här året är att jag har fått ställa ut mitt projekt Zoo World och att det fått fin respons. 


                                                                                                                           Foto: Julia Lindemalm


Vad är din idé om fulländad lycka?
En skön säng, champagne, prinsesstårta, en rastad hund och Sex and the City-boxen. 
I kombination.

Vad är din största rädsla?

Att förlora de jag älskar. 

Vad ogillar du i din personlighet?

Det är olika privat och i yrkesrollen. 
När jag jobbar är min vilja att vara hänsynsfull och till lags ett problem. 
Det leder till att jag ibland inte vågar gå så nära som jag skulle vilja. 
Jag lider också av ett för stort bekräftelsebehov.

Vad är din bild av total misär?

Det finns akut materiell misär som den i Filippinerna nu efter orkanen. 
Men jag har upplevt misär hos de som har allt också. 
För några år sedan var på ett poolparty hos Eddie Murphys granne i Beverly Hills. 
Det var ett av de sorgligaste ställen jag varit på. 
Plastikopererade sjuttioåriga män med tjugoåriga tjejer i bikinis. 
Känslan av att ytan är det enda som räknas och att alla går att köpa för pengar. 
Det kändes så outhärdligt ensamt och tomt.

Vad ogillar du i andras personlighet?

Egoism.
Och folk som inte har någon självdistans.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jag beundrar de som använder sin talang för att göra världen bättre.  

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Förnuftet.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?

Näshåret.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Det tänker jag sällan på. 
Men folk som tar sig rätt att utöva makt över andra människor och över djur har jag svårt för.


                                                                                                                           Foto: Julia Lindemalm


Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. 
Vem skulle det vara?

Lady Gaga.

Var skulle du helst av allt bo?
En fin lägenhet med balkong på Davidshall i Malmö och ha en sommarstuga på Österlen. Jag gillar Skåne.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?

Lojalitet och humor.

Hur skulle du vilja dö?
Fort, och om lång tid.

Vad är din största extravagans?

När jag har pengar köper jag mycket kläder.

När ljuger du?
När jag tror att folk mår bättre av det än av sanningen.


Foto: Julia Lindemalm


Vilken är ditt favorityrke?

Fotograf. 
Fast om jag ska välja något annat så konditor eller hundtränare. 

Vad är ditt motto?
No gutts no glory, no pain no gain. 
Det är viktigt att komma ihåg för en livsnjutare som mig.

Tack så mycket för hjälpen Julia. Ha en God Jul och ett Gott Nytt år också.
Vi ses på en fredagsfrukost snart.

1 kommentar:

Ingmarjohanson sa...

Roligt att läsa om Julia, träffade henne som liten flicka och hon var trevlig redan då.

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden