lördag 12 december 2015

Lucka 12 Linda Wikström

Här sitter Linda Wikström och jobbar i ett bagageutrymme.
Jag har alltid gillat Linda, redan när hon jobbade på DN så stack hennes bilder ut och efter det kom hon ner till oss på Sydsvenskan innan flytten gick hem till Luleå för många år sedan.
Där bor hon nu med man (också han fotograf Tomas Bergman, fin kille det också förresten) och dotter och är precis som Petra Isaksson en av de fotografer på Norrbotten Media som det skrivit så mycket om i branschmedia.

Men det snurrar vidare runt Linda, var så säker. 
Hon var dessutom med i en liten sommarintervjuserie jag gjorde sommaren 2012 som senare mynnade ut i den här julkalendern.
Då intervjuade jag enbart kvinnliga fotografer i en liten serie och du finner Linda här.
De andra finns ner till höger i länklistan.



Men nu kör vi väl.
Riv upp lucka 4 på bästa sätt.
Håll till godo.

Linda Wikström.

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Ja Jag och Johanna Hövenmark gjorde ett reportage om dansbandet Expanders som vi följde med på turné som vi presenterade i Longreadformat med både stillbild och rörligt material.

Berätta mer? 
En värld som jag var nyfiken på eftersom jag inte vet något om den. 
En folkrörelse som oftast förlöjligas. 
Det är de hårdast arbetade musikerna som får väldigt lite uppmärksamhet och har en oerhört trogen, krävande och hängiven publik.



Foto: Linda Wikström

Vad är din idé om fulländad lycka? 
Frihet, hälsa och medmänsklighet.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse? 
Nej, har inte provat.

Vilken är din största fobi? 
Att bli instängd i en tunna med ålar.

Vilken är din favoritsvordom? 
Djävel.



Foto: Linda Wikström

Vad är din största rädsla? 
Att något ska hända min familj.

Vad ogillar du i din personlighet? 
Otåligheten.

Vad är din bild av total misär? 
Svält, våld och förtryck.



Foto: Linda Wikström

Vad ogillar du i andras personlighet? 
Girighet och folk som är självupptagna.

Vilken levande människa beundrar du mest? 
Min dotter Nike, hon är riktigt klok, rolig och ambitiös.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap? 
De egenskaper som män anses ha i förhållande till kvinnor vad gäller kompetens, löner, jobb, förmåner.




Foto: Linda Wikström

Vad gillar du allra minst med ditt utseende? 
Min hållning.

Vilken levande människa ogillar du mest? 
Putin.

Vilken är din största motgång i livet? 
När min pappa dog.

Vilken bok har betytt mest för dig? 
Finns inte någon sådan bok, läser väldigt mycket men ingen bok som betytt mycket på det viset. 
Konstigt nog.



Foto: Linda Wikström

Det konstigaste stället du vaknat upp på? 
Alltså jag har svårt att bara somna utan att ha koll så jag har inget jättekonstigt ställe egentligen, i baksätet på en i bil i Vagnhärad. 

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara? 
Mary Ellen Mark.

Var skulle du helst av allt bo? 
På en ö i Skärgården.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner? 
De där okonstlade, att saker inte är så märkvärdigt.



Foto: Linda Wikström

Hur skulle du vilja dö? 
I steget, när jag har upplevt det jag vill.

Vad är din största extravagans? 
Resor till solen och värmen.

Vilken är ditt favorityrke? 
Fotograf.



Foto: Linda Wikström

Vad är ditt motto? 
Det växer ingen mossa på rullande stenar.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig? 
Sjunger, jag är sämst i världen, helt tondöv.



Foto: Linda Wikström

Ångrar du något i livet? 

Nej, man ska inte ångra saker. Däremot kan jag fundera hur saker blivit om jag gjort andra val.

--------

Tack så mycket för hjälpen Linda
Hälsa familjen och ha en fin jul när den väl kommer.
Här har du hemmes hemsida.



Foto: Linda Wikström

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden