söndag 18 december 2016

Lucka 18 med Peter Hoelstad


Vi har kommit frakt ill lucka 18. Som jag har längtat att få presentera sympatiske och duktiga fotografen Peter Hoelstad som gömmer sig i luckan.
Jag rycker ofta till när jag ser hans bilder på instagram. 
Han håller en hög standard den här killen. 
Ja, du ser själv och lite längre ner så finns det också en film som jag tycker du ska titta på.
Nu öppnar vi lucka 18 mina damer och herrar.
Peter Hoelstad.

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Åh, jag har gjort så mycket roligt under året. 
Följde med min vän Pieter ten Hoopen tillbaka till den lilla byn Hungry Horse i Montana. Fotografen Pieter har varit där under flera perioder under ett par års tid och gjort film och bok, och nu åkte vi tillbaka för att visa filmen på den lokala puben. Vi var så nervösa. Pieters film är inte bara ljus och mysig utan en rätt utmanade berättelse om människor som kämpar på så gott de kan. Jag gjorde en liten dokumentär om resan som visades tillsammans med hans utställning på Fotografiska. 
Skulle vi få stryk av någon metadonpåverkad snubbe, skulle folk bli arga, ledsna, besvikna? Och skulle jag göra allt värre genom att stå där med min kamera? 
Ja, hela grejen är väl en slags kärleksförklaring till Pieter, som jag beundrar mycket. 
Se filmen här nedan!


Berätta mer?
Har rest runt världen för ett svenskt byggbolag och dokumenterat deras arbete. 
Gillar att plåta folk som jobbar. Och att få dra på mig en skitig varseljacka. 
Nyttigt att sitta i en oljecistern och snacka skit med knegare som ofta har väldigt olika perspektiv och värderingar än södermalmsmaffian. Och dessutom är det ofta grafiska och bildmässiga miljöer.
Eller när jag åkte runt och porträtterade bönder i Sverige för Kungsörnen. 
Dricka kok-kaffe på ladugårdstrappan är en bra grej. 
Eller resan i vintras till Kongo-Brazzaville för en svensk biståndsorganisation. Vi åkte ned med en beställning på 5 000 tygkassar för att säljas här hemma. 
Åka runt med 20 kvinnor i en skitig minibuss, pruta på tygmarknaden, meka med trampsymaskiner på gatan, och se deras stolthet när de första kassarna blir klara. De får ett bra jobb som kan betala en egen symaskin eller solcellslösning för hemmet. 
Och vi får en massa tygkassar med oss hem så vi slipper köpa plastpåsar. 
Visste du förresten att i Kinshasa är plastpåsar förbjudna sedan flera år?
Eller när jag fick sova på soffan hemma hos den indiska barnfamiljen i Mumbai. 



Foto: Peter Hoelstad

Vad är din idé om fulländad lycka?
Finns det något sådant? 
Låter lite som något IS eller mormonerna eller AIK:s klack strävar efter.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Ja, testade en del lättare grejor tillsammans med mina barndomsvänner när jag var typ 16. Jag la av, men mina två vänner fortsatte. Idag är de bägge döda. Så jävla meningslöst att jag knappt kan prata om det.

Vilken är din största fobi?
Skolmatsalens Pölsa.



Foto: Peter Hoelstad

Vilken är din favoritsvordom?
Mamma är ju dansk. Har alltid tyckt att de svär så mycket bättre i Danmark.
-Fucking Pis-lorte!
-For in i det hedeste hule helvede!

Vad är din största rädsla?
Att Jimmie Åkesson blir statsminister 2018.

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag inte kan sluta röka.

Vad är din bild av total misär?
Att vi har ett par ledare i världspolitiken som heter Trump, Le Pen och Åkesson.



Foto: Peter Hoelstad

Vad ogillar du i andras personlighet?
Människor som aldrig får upp plånboken ur fickan. 
Eller främlingsfientlighet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Det är nog min fru, Malin Hoelstad. Hon är en genuint god människa.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Etnicitet

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Det är nog den där tendensen till gubbmage.



Foto: Peter Hoelstad

Vilken levande människa ogillar du mest?
När jag får sådana tankar försöker jag genast slå bort dem. 
Nej, vill inte tänka till om det.

Ångrar du något i livet?
När jag var egoistisk och försökte fuska med lite skatt. Så otroligt korkat. Skäms forfarande som en liten hund över det. Åtgärdat nu. Kommer aldrig hända igen.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
På biltaket i Burkina Faso, tillsammans med en get och en tupp. 

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Vår hund har ett bra liv. 
Alltid glad, eller så sover han skönt.

Var skulle du helst av allt bo?
Om jag får tänka bara på mig själv, så skulle jag gärna äga hela långholmen på Södermalm. Spärra av bron, flytta in i en av de där gamla fina kåkarna och skaffa lite får. 
Perfekt med landet fast i stan.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de är kloka, empatiska, trevliga och gör mig till en lite bättre människa.

Hur skulle du vilja dö?
En takpanna rätt i huvudet, trallandes på nån låt av Loney Dear och täljandes på en pinne.



Foto: Peter Hoelstad

Vad är din största extravagans?
Att vi har en liten veteranbil. Helt onödig, men så himla kul att puttra runt med på sörmlandsvägarna.

När ljuger du?
På rökavvänjnings-kursen.

Vilket är ditt favorityrke?
Fotograf, timmerman, arkitekt, herde, ingenjör, biolog, kirurg, lantbrevbärare…

Vad är ditt motto?
Finns ingen som tänker så mycket på mig, som jag själv.
Tröttsamt, men får en att ha lite distans..

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Aldrig så långt till ångesten som frilans. Så jag ältar väl, och är allmänt patetisk. 
Tar sen en kaffe och försöker hitta på en deadline, så att jag får något gjort istället.

Tack så mycket Peter för hjälpen och ha en God Jul och ett Gott Nytt år också!
Hälsa Malin så mycket.

Peter Hoelstads hemsida.
Peter Hoelstads vimeo.
Peter Hoelstads Instagram.
Malin Hoelstads lucka.

Imorgon när du öppnar lucka 19 så kommer du finna en Årets Bild-vinnare men som också fått pris i world press photo.
Håll utkik!



Foto: Peter Hoelstad

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden