lördag 15 december 2012

Lucka 15 med Nils Jakobsson


Du kliver upp, eller ligger kvar och smyger upp lucka 15.
Där sitter Nils Jakobsson och byter minneskort under handbollsfinalen på OS i London. 
Hans kollega Joel Marklund tog bilden.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Samma dag som Daniel Nilsson ringde mig och berättade att jag nominerats förra året till Årets Bild så stod jag mitt uppe i ett ganska roligt reportage. 

Berätta mer?
Jag bevakade handbolls-EM i Serbien och stötte en dag på ett gäng galna serber som i den iskalla januarikylan tävlade i det årliga korssimmet i staden Nis. 
Lite oväntat, väldigt speciellt och en jubelbild som inte är lik de som jag i vanliga fall producerar. 
Anledningen till att det sticker ut är nog också för att det är mitt enda rep i år. 
Jag har haft en del annat att göra. 



                                                                         Foto: Nils Jakobsson

Vad är din idé om fulländad lycka?
Ja du. Den där lyckan ja. 

Fullständig lycka tror jag knappt finns. Fullständig lycka är nog nästan lite farlig. 
Jag läste någon gång att man blev som lyckligast av att ha goda sociala relationer samt att hjälpa andra. 
Halvt fullständig lycka är ju inte så illa så att försöker hjälpa andra kan ju vara en bra melodi.

Vad är din största rädsla?
Ond bråd död till nära och kära känns inte så tilltalande. 
Ju mer man tänker på hur lätt det kan ske saker som är hemska ju räddare blir man. 
Men det är sällan jag grottar ner mig i ämnet. 
Jag försöker vara så där lite lagom rädd för det gör ibland att man uppskattar när det inte går fullt så jävligt som det hade kunnat.

Vad föraktar du i din personlighet?
Förakt kanske är starkt uttryckt men jag känner mig lite misslyckad när jag propagerar för fler hyresrätter samtidigt som min egen hyreslägenhet har tagit små små steg på väg mot ombildning med mitt ickemotstånd. 
Grannsämjan ni vet...

Vad är din bild av total misär?
Att sitta i en ombildad hyresrätt som du skuldsatt dig över hjässan för att kunna köpa loss samtidigt som världsekonomin rasar samman. 

Med inkassokrav och en lätt depression är det enda du har kvar kalla element, varma folköl och överkokt eldoradopasta som serveras med en klumpig kräm gjord på Fun Light (den utan tillsatt socker). 
Din flickvän har övergivit dig och börjat ligga med din bror samtidigt som hon snott med sig alla dina bra DVD:er. 
I den uppkomna förvirringen glömmer du av att ansa både naglar och hår då samtidigt som du desperat försöker söka mänsklig ömhet genom Instagram men lyckas inte hashtagga rätt på grund av att toucscreenen inte längre kan känna av dina nagelpansarbeklädda fingrar. 
Den globala uppvärmningen tillsammans med ozonhålets tillväxt gör att värmen och de skarpa UV-strålarna rubbar ditt hormonsystem som löper amok och samtliga kroppsöppnigar börjar producera en lättantändlig kristallgas. 
Din kropp blir av den nytillträdda Sverigedemokratiskt ledda regeringen klassad som en farsot och du får efter massmediala påtryckningar från "Avpixlad" inför ting avsäga dig allemansrätten. 
Då har man åtminstone kommit bra nära botten.

Vad föraktar du i andras personlighet?
När personer berättar historier eller anekdoter där de själva alltid är storyns hjälte. 
Fina personer och bra berättare berättar både om situationer när de räddar söta kattungar från livsfara likväl som när en rad omständigheter fick det att framstå som att man skrattade åt en rullstolsburen.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Ja här kan man ju börja rappa självklarheter. 
Men förutom alla sådana där överdådiga personer så tycker jag till exempel att Pia Sundhage är en person som förtjänar respekt som står för det hon tycker och gör saker som hon tror på på ett bra sätt.

Vilken är din största extravaganza?
Oj. 

Var tvungen att maila mr bloggkung för att fråga vad detta betydde. Att köpa mat efter vissa regler gör jag. Vet inte om det är så extravaganzt. 
Men jag unnar mig ganska dyra vildmarkskläder. 
Svingit dyra kängor till exempel men de är å andra sidan ser nästan helt nya ut trots att jag använt dem i över fyra år. 


Foto: Nils Jakobsson

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Om man kan räkna det till egenskap så egenskapen att känna fantomsmärtor. 
Den är väl inte så jätteöverskattad men otroligt onödig. Evolutionen borde liksom ha sållat bort en sådan idiotisk företeelse. Nämn en bra sak med fantomsmärtor? 
Nej just det. I rest my case.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag har lidit lite av min ringa längd. 
Men det har jag inga större problem med längre. 
Jag har även elva tår vilket är lite konstigt men inte direkt en belastning. 

Vilken levande människa föraktar du mest?
Förakt är hårt. Föraktar nog väldigt få. 
Men när jag såg Uppdrag Granskning om den utrotningshotade östersjölaxen då angränsade nästan min ilska till att känna förakt mot fryntlige jordbruks och fiskeriministern Eskil Erlandsson.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan.
Vem skulle det vara?
Claes Hall och så skulla jag gå runt och vara så där mysig hela dagarna.

Var skulle du helst av allt bo?
Gårdtjärn. Krången. Bjärme. I den rangordningen. 
Kan kanske tänka mig att slå ner bopålarna i Lövsätt trots det lite skuggiga läget. Men aldrig Gravtjärn. Snacka om öde!

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att slippa prestera för att imponera. 
Att det räcker med stekt falukorv och råkost som middag. 

Hur skulle du vilja dö?
Det har jag inte funderat ut något sätt än. 
Men min mamma säger att hon vill dö i sin säng samtidigt som hela famlijen sitter i köket småpratar över en långfika bestående av te och hembakt bröd. 
Jag koppykattar den.

När ljuger du?
Ljuger försöker jag att undvika men ljugets närs släkting luras nyttjar jag däremot extremt mycket. 
Flera gånger om dagen när väl lägena uppstår. 
Min kompanjon Niklas Larsson är nog den mest utsatta men det är bara för han lägger upp sådan extrema lurs-smash-lägen som jag helt enkelt inte kan motstå att utnyttja. 

Tack så mycket för hjälpen. Se till att ha en riktigt fin jul.

2 kommentarer:

Daniel Stiller sa...

Såpass intressant läsning att jag brände blodpuddingen på spisen 1 meter ifrån mig, att de i stort sett stod i lågor!

Claes Hall sa...

Jag vet inte om jag någonsin läst en sådan fin komplimang någon gång. Att Nils har uppfattningen att jag är mysig är på något sätt svårt att förhålla sig till. Jag ser mig ju inte direkt som någon mysig person. Är väl lite svårt att känna av det själv kanske.
Men det är oerhört fint sagt av Nils Jakobsson. Nils som jag själv beundrar för hans väldigt fina bilder samtidigt som jag gillar hans lite lågmälda framtoning. Sist måste jag framhålla hans otroligt sköna och snygga klädstil. Alltid spännande och stilsäkert klädd,

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden