tisdag 1 december 2015

Lucka 1 med Pontus Höök


I årets första lucka hittar du ingen mindre än Pontus Höök.
Fotografen som tidigt stack till New York och har fortfarande det som sin bas där han bor med två döttrar och en fru.
Han jobbar för alla möjliga publikationer och var tidig med att jobba med ljud till bilderna.
Nu har jag sett att han gått filmkurs också, ja du ser ju själv på bilden på honom.

Så mina damer och herrar, årets julkalender 2015 är igång.
Lucka nummer 1.
Pontus Höök.

--------


Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
När SVD:s corre Erik Bergin och jag var nere i New Orleans och gjorde ett reportage på 10 års-dagen av orkanen Katrina.

Berätta mer?
Eftersom jag själv var på plats 2005 när New Orleans ödelades av orkanen Katrina så var det speciellt. 
Tillståndet i New Orleans är ju långt ifrån perfekt, 10 år senare, men det finns en framtidstro.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Min slutsats är att livet ger mig fullständig lycka i lagom doser. 
Den får komma i vilken form den vill.



Foto: Pontus Höök

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Ja, när jag gjorde ett jobb i East Village och en drogad man kom fram till mig och krävde pengar. Jag sa nej. 
Han tackade genom att linda min blixtsladd runt halsen på mig, och dra åt. 
Han hotade sedan med att köra in en nyckel i magen på mig. 
Jag slet mig loss och började springa. 
Som en galning.

Vilken är din största fobi?
Att få en blixtsladd runt halsen och en nyckel in i magen. 
Samtidigt.

Vilken är din favoritsvordom?
Shut the f….ront door.





Foto: Pontus Höök

Vad är din största rädsla?
Det har jag glömt. Nä, men att jag tappar minnet. 
Tycker redan jag har svårt att komma ihåg namn och ord. 
Skrämmer mig något kopiöst. 

Vad ogillar du i din personlighet?
Mycket. 
Jobbar på det varje dag. 
Borde vara en självklarhet för alla att jobba mot att bli en bättre version av sig själv.

Vad är din bild av total misär?
Pressfotografins framtid.



Foto: Pontus Höök

Vad ogillar du i andras personlighet?
Arrogans. Överlägsenhet. Bror Duktig-attityd.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Har alltid beundrat min storebror Patrik Höök. 
När jag var barn ville jag vara som honom. 
Nu när jag är vuxen, ännu mer så. Han behandlar alla lika, han är alltid positiv och han har den bästa, sämsta humor jag vet. 
En sann förebild.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
När man redan efter 5 sekunder dömer en person baserat på det första intrycket. 
Den egenskapen kan man vara utan.


Foto: Pontus Höök

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mitt 14-åriga jag hade haft en del att säga i den frågan. 
Mitt 44-åriga jag, sitter bara och nickar och ler. 
Ungefär som Mister Miyagi i filmen Karate Kid.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Jag vet bättre än att svara på den frågan.

Vilken är din största motgång i livet?
När min mamma dog i cancer 1994, endast 48 år gammal.  
Jag kan än idag känna en sådan enorm ilska över det, och samtidigt en fruktansvärd sorg.

Vilken bok har betytt mest för dig?
En granne några hus bort, i Västgötska Tranemo där jag växte upp, hade en stor bok som växte på deras tomt. 
Jag såg den varje dag när jag gick till skolan så jag stannade ofta till och bara beundrade trädet. 



Foto: Pontus Höök

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
I slutet av 90-talet efter en galen kväll på Strand Hotell i Borgholm, vaknade jag upp på en parkbänk , samtidigt som det stod en person över mig och muddrade mina fickor på värdesaker.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Kim Jong-un. Först hade jag klippt mig. 
Efter det hade jag gjort om allt det han står för, och gjort rätt.




Foto: Pontus Höök

Var skulle du helst av allt bo?
Sverige.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Ärlighet, trofasthet, och att de faktiskt vill umgås med mig.

Hur skulle du vilja dö?
Med öppna armar.  



Foto: Pontus Höök

Vad är din största extravagans?
Kaffe. Något kul måste man ju ha, som en reporterkollega uttryckte det.

När ljuger du?
Jag ljuger aldrig. Nu ljög jag.

Vilken är ditt favorityrke?
Det jag blir när jag är fullärd.

Vad är ditt motto?
Man blir aldrig fullärd.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Tränar mjuka men samtidigt stadiga rörelser med min DSLR-kamera i handen. Allt för att förbättra mitt videofilmande.

Ångrar du något i livet?
Ja, att jag inte insåg tidigare i livet att man gör bäst i att leva i nuet. 


Tack som bara den Pontus för hjälpen. Se till att ha en fin-fin jul och ett Gott Nytt år också.
Om du som läsare vill ha mer koll på Pontus kan du kolla länkarna nedan.

Hemsida.
Blogg.
Vimeo-konto.




Foto: Pontus Höök

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden