lördag 30 juni 2012

Sommarplåtis: Anneli Åsén

















Anneli Åsén jobbar på Östersunds Posten. Det var min drömtidning länge men jag tog turen söderut istället för norrut.  Anneli och jag träffades också på en Fojokurs för väldigt länge sedan. 
Det var en skrivkurs för fotografer och som många med dom där kurserna drog hon norrut och jag söderut och sedan hörs man inte så mycket mer. 
Så här finns egentligen en anledning att fråga om mer men nu fokuserar jag ju på det senaste halvåret.
Det har ju gått ett halvår av 2012.
Så.


Vad har du sysslat med det senaste halvåret?
Jag har jobbat på som vanligt vad allt som innebär livet på en lokaltidning. Men jag och en reporter har hittat på lite resor utanför Jämtland.

Berätta mer är du snäll?
Vi har kommit på att vi ska hitta jämtar utanför länet, någonstans i Sverige, världen som jobbar eller gör något kul.
Vi har åkt Hurtigruten i Norge och följt en medelålders kvinna som ville hoppa av läraryrket och jobba till havs. Vi åkte till Milano och följde en ung tjej som vann en modelltävling
och hennes jakt på modellyrket. Vi har varit i Engelsberg, Schweiz och träffat en tjej som jobbar på ett hotell  och senast var vi i Stockholm och följde en kille som gått ut Beckmans designskola.
På hans slutvisning som var på Berns så anlitade han sin 61-åriga pappa som är bonde till vardags, att gå modell för hans klädkollektion på catwalken.




                                                                                                                              Foto: Anneli Åsén/ÖP
Har du något sommarprojekt på gång?
Jag har fått oljefärger, penslar och staffli av mina barn. Dom vill se sin mor i en storblommig rock målandes för glatta livet. Det blir ett fint sommarprojekt.

Åhh, vad spännande, hur har våren varit annars?
Det var kul och spännande att i fjorton dagar få prova Nikon D4. Jag jobbar annars med Canon och utrustningen är väldigt nersliten. Men egentligen har jag aldrig varit så intresserad av
kameror och prylar. Vill bara ha kameran som ett verktyg för det jag vill förmedla. Men D4:an var faktiskt trivsam. Jag skulle gärna tänka mig att jobba med den, men det får tiden utvisa.
Har köpt en Nikon V1 faktiskt som jag ska ha som ledighetskamera.

Ska du ha någon semester i sommar?
Jag ska vara ledig i sex veckor. Som tur är blir det senare i sommar för här i Jämtland har inte riktigt sommaren kommit än. I fjällen finns mycket snö kvar.
Men jag ska åka till Ödeshög med  alla barn och barnbarn och bo på en gård där. 

Sen blir det en tur till Kreta så jag är säker på att få lite värme innan snön vräker ner på nytt.




                                                                                                                              Foto: Anneli Åsén/ÖP
Blir du stressad av att det bara blir mörkare nu?
Jag älskar mörkret! Det är min bästa tid, jag tänker bättre och blir mer kreativ.

Tycker du sommaren höjer bildkvalitén eller sänker den?
När sommaren kommer hit så upplever man förstås alla fina färger och man slipper ligga på en femtondel hela tiden, haha.
Det är också roligt att leka med solljuset istället för att leta alla andra möjliga ljuskällor. Men över lag tycker jag om variationen med olika årstider.

Hur gör du för att hitta din inspiration?
Den finner jag i alla dessa härliga människor jag  möter varje dag. Dom som väljer att leva och bo här i Jämtland finns en sådan drivkraft i och det påverkas jag mycket av.
Dom unga som passerar tidningsredaktionen tycker jag är roliga att möta, en riktig inspirationskälla. Den storslagna naturen vi har, jag tittar mig aldrig mätt på fjällen som jag ser varje dag.




                                                                                                                              Foto: Anneli Åsén/ÖP


Ska du till Perpignan?
Nej, tyvärr. Men jag skulle väldigt gärna vilja åka.

Har du någon tanke på hur bildjournalistiken kommer förändras i framtiden?
Inga större eller djupare tankar men tänker mig att bilden får större betydelse med all ny teknik som kommer.
Tycker det känns hur spännande som helst!

Är du orolig för det?
Jag gillar förändringar och ser bara möjligheter.





Foto: Anneli Åsén/ÖP

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden