tisdag 19 december 2017

Lucka 19 med Sofia Runarsdotter


Nu är vi framme vid lucka 19 och i den sitter Sofia Runarsdotter.
Sofia fick jag chansen att hänga med under en helg i november när jag höll en workshop i Stockholm.
Roligt och fint och därför blev jag också himla glad när hon ville vara med i julkalendern.
Låt oss smyga upp luckan och kolla.

Sofia Rundarsdotter kära ni.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Jag började jobba efter en mammaledighet i år och det har varit ett roligt år! Jag jobbat med fotografi inom olika fält, vilket jag gillar. 
Jag har curerat fotoutställning med min kollega Jocke, börjat slutföra mitt egna fotoprojekt från landsbygden i Västerbotten. 
Fått en del nya och spännande kunder och börjat utforska det rörliga mediet och skriver.Att vara småbarnsmamma är lite som att arbeta med tidsbegränsningar. 
Men det är bra, Jag är mer effektiv nu. Jag skriver en del och arbetar med egna projekt som jag nämnde. Oftast är jag mest med nöjd de bilderna. 
Ganska nöjd är jag också med de bilder jag tagit för märket mixedgrill och sunday beach.

Berätta mer?
Jag har börjat arbeta mer i studio (se bifogade bilder). 
Apropå begränsning har det varit en bra utmaning. Jag som fotar mestadels porträtt för bokförlag och magasin väljer att promenera med hen jag ska avbilda.
Personen blir då ofta avspänd och jag gillar att jobba intuitivt och fritt med de uttryck som uppstår då med så lite teknik som möjligt. I studio har jag inte den möjligheten men får istället hitta andra sätt och medel att få människor att bli avslappnade. 
Plus att artificiellt ljus är en hel vetenskap- det vill jag utforska mer. 



Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Känslig, Lojal, Nyfiken, Plikttrogen, Pessimistisk

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Jag är sugen på att köpa en kamera. Vilken ska jag köpa? 

När var du riktigt lycklig senast?
I morse när min son vaknade och gav mig en kram.

Vad är du rädd för?
Att något ska hända min kille eller min son.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Ett träd.

Hur är du som bilförare?
Hetsig, temperamentsfull. 

När blev du vuxen?
Förra året när jag fick barn.



Vilket är ditt sämsta köp?
Ingen aning. jag köper sällan grejer.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Britney Spears. Vi är ganska lika i utseendet. När hon breakade 1998 såg min kompis mormor en bild av henne i Västerbottens Kuriren. Hon tog för givet att det var jag och trodde att jag inlett sångkarriär. 
Sedan hörde jag det från fler under ett par år. I Umeå kallar mina vänner mig för Britney bl.a.

Vad ogillar du i din personlighet?
Min prestationsångest, att jag är fysiskt klumpig, mitt vemod, att jag grubblar för mycket.

Vad är din bild av total misär?
Människor utan hopp. Barn utan framtid eller skydd. Dvs. krigsområden dit hjälp aldrig når. eller de bilder av människor som säljs som slavar (tänker ex på slavhandeln i Libyen).

Vad ogillar du i andras personlighet?
Ytlighet, nonchalans, falskhet.



Vilken levande människa beundrar du mest?
Jag har ingen levande människa jag beundrar sådär men har ett stort gäng politiskt drivna och handlingskraftiga vänner som kämpar för människors värde.
Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Att vi skulle vara det intelligentaste djuret. Lol. 

Vilken är din största fobi?
Oj jag har inte riktigt någon. Jo. Att sabba ett jobb, eller bli väldigt sen. 

Vad är din största rädsla?
Att det ska hända min son något.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag vet inte vad jag ska svara på det. Jag har likt många andra tjejer haft komplex över mitt utseende sedan jag började läsa FRIDA och var typ 9 år. 
Efter jag var trettio, när instagram kom och när det gick att bli taggad i bilder hipp som happ fick jag någon slags ansiktsantorexi och tyckte jag såg ut som ett freak. 
Så till slut fick jag nog. 
Jag orkar inte, jag vill vara fri. Jag menar att jag är nöjd som jag är idag. 

Var skulle du helst av allt bo?
Nära mina vänner och min familj.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de alltid är där oavsett vad som händer i livet.

Hur skulle du vilja dö?
I sömnen utan plågor tack. Amen.



Vad är din största extravagans?
Jag gillar av någon anledning lyxvintage från åttiotalet. 
När jag är sjuk har jag exempelvis en karaff med vatten i kristall och använder min dior-morgonrock i siden jag fann på stadsmissionen. 

När ljuger du?
När jag är sen. Då skyller jag på signalfel i trafiken, hehe.

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf.

Vad är ditt motto?
Inget är hugget i sten.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Luktar mig under armhålorna.

Ångrar du något i livet?
Ja faktiskt. 
En del relationer som vart onödiga.

Vad gör du i jul?
Är i dalarna med min familj. 

------

Tack så mycket för hjälpen Sofia och alla bilder är såklart tagna av Sofia i det här inlägget.
Kolla hennes hemsida också är du gullig.

Imorgon klockan 06:00 är det dags för en ny lucka.
Kikar du in?



Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden