onsdag 23 december 2015

Lucka 23 Jacob Ehrbahn

Jag lyckas få med ännu en dansk favorit i min julkalender.
Det här är fina, duktiga och trevliga Jacob Ehrbahn.
Till vardags jobbar han på Politiken och i Danska Årets Bild tar han alltid hem massor med priser.
Bland annat. 
Han gör det i World Press Photo också nämligen.

Jag gillar verkligen Jacob för att han är så duktig på att blanda allvar och humor på ett fint sätt.
Det är inte helt vanligt att fotografer är så breda som just Jacob.
Att ena dagen stå mitt i kriget i Ukraina och nästa dag följa ett Triathlon-lopp i Danmark för att nästa dag fotografera hårdrockare framför scenen någonstans.
Du har väl inte missat att han precis gjort en bok om just det ämnet.
Du köper den här eller här.

Gör det!

Men kanske det börjar bli dags att öppna lucka 23.
Idag alltså med danska Jacob Ehrbahn mina damer och herrar!



Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året? 
Flygtningestrømmen till Europa er en viktig historie, som jeg har lagt meget energi i. 
Ud over at have dækket historien i Danmark og Sverige har jeg været afsted på fem reportageture til henholdsvis Sicilien, Lesbos og Ungarn.  

Vad är din idé om fulländad lycka?
Jeg tror at lykke er en følelse man oplever i små glimt og jeg tror at det er en følelse der er tæt forbundet med om man føler sig elsket.



Foto: Jacob Ehrbahn

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
For mange år siden har jeg prøvet at ryge hash et par gange og haft nogle rigtige creepy oplevelser med det. Den ene gang havde jeg en følelse af at alt hvad jeg foretog mig havde jeg oplevet før. Det var som et  deja vu uden ende. Hash og andre stoffer er ikke noget for mig. Det eneste rusmiddel jeg indtager er alkohol og kun ved festlige lejligheder.

Vilken är din största fobi? 
Jeg er ikke glad for slanger.

Vilken är din favoritsvordom?
Jeg er god til at bande og prøver fra tid til anden at holde op med det/begrænse det. så kan jeg godt lide at råbe “Sådan noget guano”



Foto: Jacob Ehrbahn

Vad är din största rädsla?
At der sker noget forfærdeligt med dem jeg elsker.

Vad ogillar du i din personlighet?
Om 9 ud af 10 ting går godt har jeg en tendens til at fokusere på den ene ting der ikke gik godt, i stedet for at glæde mig over de ting der gik godt. Det er både en styrke og en svaghed.

Vad är din bild av total misär?
1. Når mennesker behandles uværdigt og uretfærdigt. 2. Mig selv med tømmermænd.



Foto: Jacob Ehrbahn

Vad ogillar du i andras personlighet?
Mangel på empati.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Min frue for at holde mig ud.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Selvtilstrækkelighed.



Foto: Jacob Ehrbahn

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
For at holde min selvovervuderingsevne intakt, vil jeg springe det spørgsmål over.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Jeg synes julemanden er et røvhul, han har ikke givet mig nogle gaver i årevis.

Vilken är din största motgång i livet?
Hvis jeg vågner op en morgen og der ikke er mere kaffe.

Vilken bok har betytt mest för dig?
Jeg har ikke EN bog der har betydet mest for mig. Men jeg vil nævne en hvor der ikke er et eneste ord i, udover titlen.
"Forbi Færøerne" af Per Folkver er en fotobog jeg ikke forstod en skid af da jeg købte den, men senere kom til at sætte stor pris på.
Det er en fragmenteret fortælling fra Færøerne, hvor jeg får følelsen af at træde ind i en underlig drøm. Det er fotografisk punk med nerve og identitet. Det er en hyldest til øjeblikket, til hverdagen, til det uperfekte - Til livet. Per er her desværre ikke mere, men når jeg bladrer i bogen kan jeg se og høre ham i alle billederne og det er dejligt fordi han var et af de mest inspirerende og generøse mennesker jeg har mødt.



Foto: Jacob Ehrbahn

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
Listen er lang. Men jeg har engang sovet i et telt (en ger) i Mongoliet, sammen med to journalister og en mongolsk familie. Vi var 14 mennesker i alt. Jeg lå på gulvet og brugte familiefaderens vinterjakke som dyne. Da jeg vågnede næste morgen opdagede jeg at der lå to kalve nede ved mine fødder.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Min kones nye mand.

Var skulle du helst av allt bo?
Med det liv jeg har, bor jeg perfekt i Espergærde, hvor jeg bor nu. Men jeg kunne godt tænke mig et klima som i sydfrankrig.



Foto: Jacob Ehrbahn

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Jeg er en del af en gruppe venner på 15 mand, hvor de fleste af os har kendt hinanden i 30 år eller mere. Det er en flok kloge, kærlige mænd, som stadigvæk har lyst til at holde sammen og dele livserfaringer på trods af alle vores forskelligheder. Det synes jeg er smukt. At vi trods vores fremskredne alder, stadigvæk kan opføre os som en flok teenagere når vi er sammen er befriende.

Hur skulle du vilja dö?
Jeg vil ikke dø - punktum.

Vad är din största extravagans?
Starbucks og andet dyr kaffe.



Foto: Jacob Ehrbahn

När ljuger du?
Normalt lyver jeg  ikke, men jeg er ikke villig til at dele alt i en julekalender på nettet. Derfor har jeg løget for jer omkring modgang i livet.

Vilken är ditt favorityrke?
Nogen gange er det at være fotograf på en stor dansk avis

Vad är ditt motto?
Jeg har ikke noget motto.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Jeg kan godt finde på at synge når jeg kører bil - ikke noget man skal ønske sig at høre.

Ångrar du något i livet?
Nej.



Foto: Jacob Ehrbahn

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden