lördag 23 december 2017

Lucka 23 med Helge Skodvin

När jag fick recensera boken "240 Landscapes" till Bergens tidene blev jag väldigt glad.
Jag förälskade mig direkt i den här killen.
Helge Skodvin heter han och vi är framme vid lucka 23.
Jag har aldrig träffat honom men vet att jag gillar honom mycket. 
Hans sätt att hitta projekt och berätta dem är suveränt. När jag förhörde mig om honom hörde jag bara fina ord om honom och när jag sa hans namn för en kollega blev han nästan tårögd. 
Jag bara vet att det är en bra människa det här.
Det gör såklart att jag blev otroligt glad och stolt att han ville vara en lucka i min kalender.
Nu öppnar vi den va?

Helge Skodvin mina damer och herrar, låt oss resa till Bergen, Norge.

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Det er det. 
Jeg er glad for at jeg klart å fotografere rundt 10 bra bilder til min neste fotobok ‘A Jungle out There (har et strengt mål om å fotografere minst 8 gode bilder i året til dette prosjektet). Og jeg er glad for at jeg fikk til en stor sak om ferger for D2 i sommer. 
Så er jeg fornøyd med at jeg klarer å holde oppe trøkket på min egen julekalender. 
Har en plan med dette.

Berätta mer?
Og jeg er happy med et bilde jeg tok av Dronning Sonja, og en del andre oppdragsfoto. 
Jeg finner en stor tilfredstillelse av å løse jobber, også kjedelige jobber, på en ok måte. 
Jeg tenker ofte at jeg er som den japanske forfatteren Murakami sier; "en kulturell snømåker» Man gjør en oppgave så godt man kan. Snøen er måket vekk, oppkjørselen ser bra ut. Men om natten snør det, så neste dag er det samme. 
Man måker snø, man løser problemet. Men om natten snør det igjen, man måker snø, løser problemet, osv. Mange fotojobber handler om å løse et visuelt problem. 
Det er jeg god til. 
Jeg har et par forskjellige personligheter som jeg bruker til forskjellige jobber og prosjekter. "Santa Skodvin" fotograferer julekalender. "Dirty Helge" fotograferer diverse repostasjer og saker. 
"Fotograf Skodvin" gjør alle de streite jobbene, de som betaler det meste av husleien. "Helge Skodvin" gjør alle de store prosjektene. 
Heldigvis er de fire gode venner.



Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Snill, ivrig, entusiastisk, engasjert og melankolsk.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Hei, hva driver du med da?

När var du riktigt lycklig senast?
Hmm. Jeg har en ganske lav terskel for lykke. Drikke en øl mens jeg hører på musikk og lager lørdagspizza. 
Slå av lyset inne i leiligheten å se ut i gaten når snøen faller. 
Sitte 45 min i kirken hver tirsdag ettermiddag å høre barnekoret øve gjennom veggen. Sånne ting. Hverdagslykke.

Vad är du rädd för?
Som far til tre jenter så er jeg jo selvsagt redd for at det skal skje noe med de. 
Eller at vi oppfører oss så dumt at verden blir et mye dårligere sted å være for de som kommer etter oss.



Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Helt totalt uaktuelt. 
Men hvis jeg måtte og siden jeg er Liverpool-fan, så hadde det blitt en diskret YNWA(You Never Walk Alone) bak kneet. 
Tatoveringer er det mest kjedelige som finnes.

Hur är du som bilförare?
Ganske avslappet, holder fartsgrensen og følger trafikkregler. 
Har kjørt bil i 25 år uten å være innblandet i noen trafikkulykker. 
Men de siste 12 mnd så har jeg blitt påkjørt tre ganger! En eldre dame kjørte inn i meg på venstresiden og en hjort(rådjur) hoppet i bilen på høyesiden(i 80km/t). 
Så ble jeg påkjørt av to kinesiske jenter på Færøyene. 
Det var nok årets mest surrealistiske opplevelse.

När blev du vuxen?
Jeg ble for alvor voksen den dagen min far døde.

Vilket är ditt sämsta köp?
Jeg kjøpte noen alvorlig dyre sko i Paris en gang. Over 3000 kr.
Vi ble ikke venner. 
Feil størrelse var de også. Det står i skapet. 
Jeg ser strengt på de av og til, men de virker likeglad.

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
George Clooney uten tvil. 
Jeg synes vi ligner ganske mye.
Wow, du ligner på George Clooney, sier folk til meg veldig ofte.



Vad ogillar du i din personlighet?
Jeg kan være dårlig til å høre etter når folk snakker. 
Jeg flyter avgårde å begynner å tenke på andre ting. Ikke bra.

Vad är din bild av total misär?
Alvorlig syke barn.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Griskhet og gnitenhet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
En av de mest definerende opplevelsene for meg var Twin Peaks i 1990-1991. 
Så det var stort å se "Twin Peaks, The Return» nå i sommer/høst. 18 episoder som viste en helt nt måte å fortelle på. Ikke så definerende som for 25 år siden, men imponerende(og irriterende). 
Og en slutt som er den mest skremmende jeg noensinne har sett. 
Så det må bli David Lynch.
Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Å ha mange følgere på Instagram, eller være god til å legge på morsomme filtre på Snapchat. 
Helt meningsløst.

Vilken är din största fobi?
Svømme på dypt vann.



Vad är din största rädsla?
Jeg så episode 1 av en serie som heter Room 104 på HBO forleden kveld etter at alle i familien hadde lagt seg. 
Det angrer jeg på. Da ble jeg skikkelig redd.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jeg har en liten hake og kompenserer med å ha skjegg. 
Skulle gjerne sett litt mer tøff ut.

Var skulle du helst av allt bo?
Er veldig happy med å bo i Bergen, men jeg skulle gjerne prøvd å bo i New York, selvsagt.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
At de er til å stole på og at de holder ut med meg.

Hur skulle du vilja dö?
Med støvlene på mens jeg hugger ved. 
I en alder av 109.

Vad är din största extravagans?
Drikke et glass grappa på en helt vanlig tirsdag.



När ljuger du?
Aldri (*1) 
Men jeg forteller ofte barna mine store skrøner, som ikke er helt sanne. En slags alternativ sannhet. Da stønner de og sier "Åh pappa!" Men jeg tror de egentlig liker det.

Vilken är ditt favorityrke?
Hver gang jeg er på et skikkelig snekkerverksted så rykker det i meg. 
Lukten av tre, lyden av sag, fagspråket. 
En radio som spiller "Dreams" med Fleetwood Mac i bakgrunnen. Kaffe og matpakke. Sånne ting. 
Jeg holder hele tiden på med å bygge ting i leiligheten vår.

Vad är ditt motto?
''You've got to get obsessed and stay obsessed,''
Hotel New Hampshire, John Irving.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Når jeg er aleine på kontoret kan jeg av og til se et sammendrag av "Mirakelet i Istanbul", altså finalen i Champions League mellom Liverpool – Milan fra 2005. 
Da kommer ofte tårene. 
Jeg er enkel sånn.

Ångrar du något i livet?
Det er noen ting jeg ser at jeg kunne gjort annerledes. 
Men angre? Nei, det går ikke. 
Alt det jeg burde ha gjort annerledes er jo en del av den jeg er nå.

Vad gör du i jul?
Ligger helt strak på sofaen etter én måned med intensiv julekalenderfotografering. 
Får marsipan og grappa intravenøst rett i armen.

(*1)  I dette intervjuet har jeg løyet én gang. Kanskje to.

-----

Haha, du är för härlig Helge, tack så mycket för hjälpen. 
Bilderna i den här luckan är såklart tagna av Helge.
Kolla in hans hemsida direkt är du snäll.

Imorgon är det julafton och du möter årets sista fotograf i lucka 24.
Ta den innan allt stök som julafton för med sig.
Vi ses va?


1 kommentar:

Ingmar Johanson sa...

Det verkar vara en fantastisk kille Helge, duktig fotograf. Han ser bilder som många skulle gått förbi. Tack Lars för väldigt trevlig läsning i din julkalender. Fina bilder att titta på och begrunda, olika typer av fotografer.
Skall åka iväg i morgon tidigt, men jag hinner nog se lucka 24 innan jag åker. Men jag tackar dig redan nu för säkerhets skull. God Jul till dig.
Ingmar

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden