onsdag 13 december 2017

Lucka 13 med Katarina Despotovic


Idag är det Lucia.
Årets lucia är ingen mindre än Katarina Despotovic
Tidigare år har du kunnat hitta fotografer som Daniel Ekbladh, Per-Anders Jörgensen, Johan Bergmark, Linda Axelsson och Micke Berg i lucialuckorna.

Så glad jag är att det i år är Katarina som är lucia.
Vi träffades första gången i Halmstad där vi var ett litet fotografgäng som under ett dygn inspirerade varandra så mycket vi orkade.
Sist vi sågs var på öppnadet av Lars Tunbjörk-rummet i Borås men då hade Katarina ljust hår så först kände jag inte igen henne.
Ja, ja.

Nu får du chansen att lära känna henne bättre du också.
Katarina Despotovic mina damer och herrar!


Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Nja. Går det att vara riktigt nöjd? 
Men jag har fotat mycket arbetsplats- och boendemiljöer under 2017, vilket jag verkligen gillar. 
Det är ett projekt som vuxit lite av sig själv kan man säga. 

Berätta mer?
Projektet startade rätt planlöst och fått leva lite sitt eget liv.  
Det är av och på liksom, ligger och bubblar lite i bakhuvudet hela tiden. Det är ett försök att berätta om svensk arbetarklass i vår samtid, hur arbeten och bostäder går förlorade utan att ersättas av något annat. 
Miljonprogrammen renoveras dyrt och tvingar folk att flytta, industrijobben rationaliseras bort. 
Samtidigt pågår det en kamp, och det är viktigt att den också dokumenteras.

Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Herregud. 
Jag skulle inte klara av att formulera en kontaktannons. Jag är snäll, i alla fall för det mesta. Har ett omättligt frihetsbehov men kan vara svårt ömhetstörstande på samma gång. 
Jobbig men rolig ändå tror jag. 



Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Vad är det du sysslar med egentligen, är du fotograf eller? 
Eller var det nåt med kultur? 

När var du riktigt lycklig senast?
Nosa ungarna i håret eller ett fint ljus över vardagsrumsgolvet, sånt gör mig lycklig. 
De små tingen. 

Vad är du rädd för?
Jag är rädd för allt möjligt, hela tiden. Men jag har vant mig vid att gå emot mina rädslor. Annars skulle livet vara omöjligt. 

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Det där har jag funderat på i 20 år, utan att kunna bestämma mig. Så det blir nog ingen tatuering. 



Hur är du som bilförare?
Otålig och uttråkad.

När blev du vuxen?
När jag fick barn.

Vilket är ditt sämsta köp?
Kan jag bara nämna ett? Mina spontanköp av skräp utgör en lång lista. Ok då, köksknivar från TV-shop. 
Helt kassa. 

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Nu är hon ju lite äldre än mig, men jag vill gärna säga Sigourney Weaver. 
Det hade varit något det. 

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag är kan vara lite överdrivet självkritisk. Vågar aldrig riktigt tro att jag är bra. Det hindrar mig rätt mycket faktiskt. Jag har aldrig lämnat in en enda bild utan att våndas ordentligt. Är det verkligen bra? Tänk om de inte gillar? 
Det är då man måste försöka ta fram sin inre Zlatan.



Vad är din bild av total misär?
Donald Trump och hans likar. 

Vad ogillar du i andras personlighet?
Jag ogillar den där hemska kombinationen av rädsla, aggressivitet och en gnutta ren och skär dumhet som vi ser bland grupper som tex NMR och liknande. 
Men även Trump står väl för det där, fast han är nog för dum för att vara rädd.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jag vet inte riktigt. Beundrar många människor på många olika sätt. 
Träffar hela tiden människor som jag beundrar. 
Människor som vågar stå upp för det som är viktigt. De finns överallt. I skolor, på arbetsplatser, i demonstrationståg, på spårvagnen. 

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Vinnarskalle.

Vilken är din största fobi?
Jag är rädd för en viss typ av hundar. 
Den typ som oftast kommer tillsammans med unga, aggressiva män. 
Du vet vilka jag menar. 



Vad är din största rädsla?
Jag är rädd för att vi är har slagit in på samma väg som Europa på 30-talet. 
Jag är väldigt rädd för den växande främlingsfientligheten och allt vad den för med sig. Trump och hans likar som skjuter all anständighet i sank, angriper och hetsar mot journalister och forskare med sina uttalanden om fake news och alternativa fakta. 
Vi är inne i en oerhört farlig samhällsutveckling, -socialt, ekonomiskt och ur miljösynpunkt. Det skrämmer mig mycket.  

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Det varierar. Summan av missnöje tycks vara konstant ändå. Just nu är det håret. 
Ett jäkla hållepå med det hela tiden. 

Var skulle du helst av allt bo?
Nära de jag älskar såklart, varhelst de bor. 
Men sedan har jag ett gott öga till Asperö, som kan vara Göteborgs skärgårds finaste ö. 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Ödmjukhet, humor och intelligens.

Hur skulle du vilja dö?
När jag är färdig och redo. I stillhet, utan våndor och vid hög ålder. 



Vad är din största extravagans?
Fina hotell. 
Älskar att bo så där fint ibland, med spa, pool och god mat. 

När ljuger du?
När jag måste.

Vilken är ditt favorityrke?
Jag är nog rätt nära mitt favorityrke nu. 
Det är bara de ekonomiska förutsättningarna som saknas. 

Vad är ditt motto?
Vårda din inre Zlatan.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Då ligger jag och glor på serier. 

Ångrar du något i livet?
Jag önskar att jag kunde säga att jag inte ångrar någonting. Je ne regret rien och allt det där. Men jag ångrar en del. 
När jag varit taskig, eller grejer som jag missat för att jag varit lat eller feg, sånt ångrar jag. 

Vad gör du i jul?
Lagar oändlig mängd mat, vilar, njuter av att vara ledig. 

-------

Tack så mycket för hjälpen Katarina. Bilderna i det här inlägget är alla tagan av Katarina såklart.

Imorgon klockan 06:00 finner du en ny lucka, du hänger väl med?






Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden