söndag 6 december 2015

Lucka 6 med Christina Kronér

Det här är Christina Kronér!
Har du varit på fotofestivalen i Perpignan har du inte missat henne.
Inte annars heller kanske, hon är en pärla som fixat resorna till Perpignan i alla år.
Så mycket strul det har varit med passagerarna, men Christina, alltid på gott humör och löser alla situationer.
Men hon liksom alla andra, fotograferar också såklart. Det är därför hon är med i den här kalender.
2013 fick hon pris i Årets Bild med en serie från Saab-fabriken.
Jag blev himla glad när jag såg hennes namn på nomineringslistan.
Men nu river vi upp lucka 6 med Christina Kronér!

Varsågoda.


Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
De bilder jag tycker mest om är från mina vandringsresor. 

Berätta mer?
Först var jag i Italiens bergskedja Gran Sasso nordöst om Rom, och sedan i Kroatiens olika nationalparker
Uppdraget var att ta reklambilder för en resebyrå. 
Så vackra miljöer att jag såg bilder vart jag än gick. 
Liksom julafton för en fotograf men ibland tufft i svåra passager där man fick klättra på alla fyra. 
Måste köpa en mindre och lättare kamera ifall det blir fler vandringsresor. 

Vad är din idé om fulländad lycka? 
Kärlek och innerlighet med de som står en nära och att få leva sina drömmar. 



Foto: Christina Kronér

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse? 
Ha ha, först tänkte jag skriva nej, men så förstod jag hur det lät. 
Så mitt svar är att jag aldrig aldrig har tagit droger och tänker aldrig ta det heller. 

Vilken är din största fobi? 
Ilska, jag tycker inte om när människor blir arga... 
Konstig fobi men det liksom knyter sig i mig och så tar jag avstånd. 
Måste jobba på det. Så alla ni som möter mig. Var snälla ;-) 

Vilken är din favoritsvordom? 
Svårt, troligen jävlar men jag tycker inte om att svära. 
Har en väninna som försöker lära mig att svära. 
De sitter långt inne men snart kanske jag blir bättre ;-)



Foto: Christina Kronér

Vad är din största rädsla?
Klimatförändringar och den ökande terrorismen. 
Fan, att vi inte kan kontrollera det ännu. Oj, nu svor jag... 

Vad ogillar du i din personlighet?
Jag är för snäll. 
Skulle verkligen vilja lära mig mer att ta mina beslut efter hur jag själv vill vilket tyvärr inte alltid sker. Inte för att någon ber mig utan för att jag mår bättre av att andra mår bra. Hm. Det borde vara en bra egenskap men tyvärr är det inte alltid det. 

Vad är din bild av total misär? 
Fattigdom. 
Liv ett krisdrabbat område, inte ha tak över huvudet, inte mat för dagen och begränsade möjligheter att skaffa sig det. 
Det finns många sådana bilder och berör mig mycket. 



Foto: Christina Kronér

Vad ogillar du i andras personlighet?
Oärlighet. Aggressivitet. 

Vilken levande människa beundrar du mest? 
Det är svårt att namnge en speciell person. 
Tror att det får bli de som samtidigt som de får ihop allt i livet, klarar av att finnas för sin familj och vänner, inte glömma av sig själv och samtidigt verkar för en förändring av samhället. 

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Vackert utseende.  
Hur man är som person är viktigast. 



Foto: Christina Kronér

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mina tår. 

Vilken levande människa ogillar du mest? 
Om det finns en sådan så är det ledaren för islamiska staten. 

Vilken är din största motgång i livet?
Min pappas bortgång och min separation som gick in i varandra i tiden. 




Foto: Christina Kronér

Vilken bok har betytt mest för dig? 
Robin Sharma, Munken som sålde sin Ferrari och skrev "Vem gråter vid din grav". 

Det konstigaste stället du vaknat upp på? 
Ishotellet i Jukkasjärvi. 
Minus 5 grader och en dam som kliver in i rummet med lingonsaft och säger godmorgon. Men jag sov fantastiskt gott. 

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara? 
Hade jag möjlighet att förändra världen så skulle jag vilja födas om till en av de stora ledarna, Eller kanske till Gud eller någon annan övermänniska om de finns... 
Då hade jag tagit bort alla motsättningar inom politik och religion mellan människor och bestämt att allt skulle vara gott för alla i världen. 
Tänk om det ändå hade varit så lätt. 



Foto: Christina Kronér

Var skulle du helst av allt bo? 
I Frankrike som är ett underbart land. 

Vad värdesätter du mest hos dina vänner? 
Innerlig vänskap, oberoende av tid och vad som sker så finns man där för varandra.  

Hur skulle du vilja dö? 
Med alla mina nära omkring mig. 

Vad är din största extravagans? 
Att få resa. Så fort jag har möjlighet försöker jag få till en liten resa någonstans. 

När ljuger du?
Hm, Tror aldrig jag ljuger. 
När jag konfronterade mina barn om någon regel så fick jag svaret; - Mamma, har du aldrig brutit mot någon regel i hela ditt liv? Och jag tror faktiskt att svaret är nej. (Om man inte tar med fortkörning förstås.)  
Min dotter fick en tavla när hon fyllde år med texten. 
If you obey all the rules you miss all the fun. Tror jag måste leva mer efter det!! ;-)



Foto: Christina Kronér

Vilken är ditt favorityrke?
Fotografering och bildredigering faktiskt. 
När jag jobbar tappar jag uppfattning om tid och rum och bara arbetar för bilden. 
Kanske destruktivt när man tänker på att jag hoppade bungyjump med kameran i handen för att få en bra bild.  
Sedan har jag alltid velat bli pilot, men när jag var liten var det flygvärdinna som var drömyrket. 

Vad är ditt motto?
Dreams are good - make them come true is better. Jag har inte lyckats leva efter det, men att vara lycklig tror jag är att försöka så gott det går att leva efter sina drömmar. 

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Tittar i appar efter vart i världen jag skulle kunna resa imorgon om jag bara skulle kunna sticka iväg någonstans. 

Ångrar du något i livet?

Nej, jag ångrar bara allt som jag inte gjort… 

-------

Tack så himla mycket för hjälpen Christina! Hoppas du får en riktigt fin jul och ett gitt nytt också när det är dags.
Här har du Christinas hemsida.




Foto: Christina Kronér

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden