fredag 6 december 2013

Lucka 6 med Anna-Lena Wejderman



I lucka 6 hittar både du och jag Anna-Lena Wejderman.
Hon gifte sig i somras och bytte efternamn och i våras i Trollhättan tog Anna-Lena pris i Årets bild.
(3:a Nyhetsbild, Sverige men då hette hon Anna-Lena Mattsson)
Välförtjänt såklart, jag blev glad för det.
Det var också första gången jag träffade Anna-Lena men hennes bilder hade jag sett innan.

Här kommer hennes svar.
Håll till godo.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jag och reporter Mattias Carlsson på Dagens Nyheter åkte till Rumänien för att göra ett reportage och film om en kvinna som blev lurad att åka till Sverige för att arbeta och tjäna mycket pengar. 
Hon trodde hon skulle städa på en byggfirma men när hon kom fram till Göteborg tvingades hon att sälja sex.
Berätta mer.
Det var en gripande historia om hur hennes dåvarande pojkvän lurade henne till Sverige och tvingades sälja sex. 
De hotade med att göra hennes barn illa om hon inte gjorde som de sa och hon blev fast i deras klor. 
Hon berättade om en värld jag inte trodde fanns i Sverige (godtrogen som jag är) och hur rättsväsendet i Sverige skötte hennes fall väldigt dåligt. 
Jag gjorde en film om henne. 
Den var ca 10 minuter vilket är långt för mig som aldrig gjort film förut. 
Men det blev bra och jag var nöjd efteråt.




Foto: Anna-Lena Wejderman

Vad är din idé om fulländad lycka?
Lycka är ett svävande ord som är svårt att beskriva men jag ska försöka.
1. Om du vaknar på morgonen och vänder dig mot personen bredvid och känner kärlek.
2. Du tittar ut genom fönstret och tänker "precis här och nu vill jag vara".
3. Du sjunger när du åker till jobbet.
4. Människorna runt om dig får dig att skratta och du får andra att skratta.
5. Att köra ett riktigt jobbigt träningspass och känna sig nöjd efteråt.
6. Att på kvällen känna sig privilegierad över att få somna och avsluta dagen med den man älskar.
Ungefär så.


Vad är din största rädsla?
Att förlora någon i min familj eller någon av mina vänner. 
Jag har varit med om båda och det är ett rent helvete.

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag pratar för fort. 
Och om jag ska vara riktigt ärlig så är jag även lite långsint. 
Beror så klart på vad det är men har någon gjort mig, eller någon nära mig, illa så är det kört.
Jag glömmer det aldrig.




                                                                                                             Foto: Anna-Lena Wejderman

Vad är din bild av total misär?
För mig är det när man tappat respekten för människor och därmed tappat respekten för sig själv.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Personer som inte har någon respekt ("misär-människor") för andra har jag väldigt svårt för.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Nu skulle jag vilja ge dig ett namn på en grym fotograf men vet du. 
Jag är skitdålig på namn så svaret är enkelt. 
Min mamma.




                                                                                                              Foto: Anna-Lena Wejderman

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Att om man hörs och syns så finns man.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Eftersom jag inte är beredd att operera mig så gillar jag läget och tänker inte på sånt. 
Men det skulle kanske vara mitt hår då. 
Min syster har fyra gånger så tjockare hår än mig och jag skulle gärna byta till mig något strå.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Hehe ska jag verkligen svara på det här? 
Men helt ärligt så är det ingen jag ogillar. 
Visst stör jag mig på småsaker hos folk då å då men det är som sagt småsaker.






                                                                                                              Foto: Anna-Lena Wejderman

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Superman.

Var skulle du helst av allt bo?
Om man bortser från karriärmöjligheter och andra socialbehov så skulle jag vilja bo på min stuga som ligger på Åland vid havet. 
Där finns något som jag inte hittar någon annanstans. 
Men om karriären och det sociala ska vägas in skulle det bli Stockholm. 
Där jag bor nu.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Tillit. Kärlek. Respekt.




                                                                                                             Foto: Anna-Lena Wejderman

Hur skulle du vilja dö?
Lycklig.

Vad är din största extravagans?
Eftersom jag var tvungen att googla extravagans så kanske det är svaret på frågan...? 

När ljuger du?
När jag måste... ;)

Vilket är ditt favorityrke?
Vaktmästare.

Vad är ditt motto?
Du lär dig något av allt.

Tack så mycket för hjälpen! 
Ha en riktigt skön december och god jul och gott nytt år också!


                                                                                                              Foto: Anna-Lena Wejderman

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden