söndag 11 december 2016

Lucka 11 med Anette Nantell


När du nu har öppnat lucka 11 så är det 3 versioner av Anette Nantell du finner.
Anette jobbar på Dagens Nyheter i Stockholm, ja du har sett hennes bilder tidigare, det är jag säker på.

Nu ska du få veta lite mer om henne också, så varsågoda.
Anette Nantell.


Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Jag är tacksam över att ha hittat min grej i livet, som jag tycker är fantastiskt kul. 
Jag blir tyvärr sällan riktigt nöjd, men jag jobbar på den känslan. Om jag ska nämna några givande och intressanta uppdrag under året är det skildringen av det borgerliga Östermalm som Björn af Kleen och jag gjorde, samt reportagen nu senast under USA-valet. 
Sedan var det härligt att porträttera Laleh i studion och ytterst prövande, men kul, att följa Jonas Gardell när han under ett par dagar satte upp sin show på Cirkus i Stockholm. 




Foto: Anette Nantell

Berätta mer?
Det var oerhört spännande att befinna sig i USA under det här valet. När det stod klart att Donald Trump hade vunnit och skulle bli USA:s nya president gled hela Manhattan in i en märklig tystnad. Människor stod helt stilla och nästan som paralyserade på Times Square. De stirrade framför sig med tomma blickar. 
Reportageresan var även intressant på det viset att jag fick en större insikt i varför valets utgång blev som det blev. Jag insåg att mediebevakningen här i Sverige varit hyfsat ensidig, till Hillary Clintons fördel, och att bilden av henne inte har varit särskilt nyanserad. 
Men det provocerar kanske att säga så.

Då jag hängde med Jonas Gardell i några dagar, hann jag både bli ordentligt utskälld för att jag befunnit mig för långt fram i salongen och att jag "förstört hela hans genrep” med min blotta närvaro back stage. Det var tvära kast mellan hopp och förtvivlan under de tre aprildagarna, men då Jonas Gardell till sist fick se bilderna som jag hade tagit (jag bävade så för att visa dem för honom), utbrast han: "Men åh, vilken söt liten mage jag har på den här bilden. Jag älskar den! Fantastisk bild!” Puh, liksom.




Foto: Anette Nantell

Vad är din idé om fulländad lycka?
Det kan vara så oändligt många saker, till exempel flyta runt på rygg i min sjö och titta upp på molntussar i himlen en varm sommardag. Men det första som dyker upp i mitt huvud är mina barn, min nya Kärlek och varför inte en smarrig drink på en oändlig, vit strand på något exotiskt ställe. Och inte en mobiltelefon i sikte, bara vi, tillsammans.

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Nope, no dope.

Vilken är din största fobi?
Att jag ska sluta vara nyfiken på människor och livet. Jag vill inte bli en trött gammal tant som inte orkar bry sig längre.

Vilken är din favoritsvordom?
Den som min pappa alltid sa när jag var liten: Järnspikar! (Han var snickare på den tiden.)




Foto: Anette Nantell

Vad är din största rädsla?
Min största rädsla är självklart att det ska hända mina barn något hemskt eller att de ska bli allvarligt sjuka. Men annars har jag blivit alltmer skraj för höga stup. Tusan vad det suger i benen när jag står på hög höjd och kollar ner. Strax innan jag fyllde 40 blev jag skickad till Island för att plåta olika äventyrsaktiviteter. Jag testade allt (fyrtioårskris!) och hoppade från en tio meter hög klippa rakt ner i en glaciärisflod. Det skulle jag ALDRIG göra om. Fy!

Vad ogillar du i din personlighet?
Det i min personlighet som jag också ofta får mest uppskattning för. Nämligen att jag ska vara så himla duktig och trevlig jämt. Prestera på topp och vara glad jämt, jämt, jämt. Så tröttsamt. Jag säger till mig själv ibland: "Men, hallå! Slappna av. Du får faktiskt misslyckas och vara sur och grinig emellanåt." Det är väldigt svårt, men jag tränar. Haha.

Vad är din bild av total misär?
Att all min mörka choklad i kylen plötsligt är slut… Näe, att leva utan någon att älska och som älskar en tillbaka och förstås att leva i krig eller i fångenskap.

Vad ogillar du i andras personlighet?
De människor som stjäl energi och människor som saknar empati. Sedan har jag svårt för människor som inte kan förlåta. Men jag förlåter dem.




Foto: Anette Nantell

Vilken levande människa beundrar du mest?
Jag beundrar inte någon specifik person, men jag tycker om storsinta och kärleksfulla människor. 

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Man borde värdesätta EQ lika högt som IQ, tycker jag. 
IQ är överskattat.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Åh, jag läste fel och svarade först på frågan ”Vad gillar du allra mest med ditt utseende?” Svarade på skoj: Mina muskler, haha, som jag har jobbat hårt för. Så jag nöjer mig med det svaret. Ser hellre fördelar än nackdelar med det mesta. Så även med utseendet.




Foto: Anette Nantell

Vilken levande människa ogillar du mest?
Tänker inte på någon särskild person, men ogillar orättvisa, snåla, missunnsamma och avundsjuka människor. 

Vilken är din största motgång i livet?
Min skilsmässa för sex år sedan. 
Det var vansinnigt jobbigt. 

Vilken bok har betytt mest för dig?
Om jag tänker yrkesmässigt inspirerade Anton Corbijns "Star Trak" och inte minst Mary Ellen Marks "American Odyssey” mig att börja fotografera. Skönlitterära böcker är svårare. Det finns för många. 




Foto: Anette Nantell

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
I ett kalt skjul på 4 600 meter höjd över havet med en syrgassäck som huvudkudde. Skjulet låg nära Gula flodens källa i Tibet och värmdes upp med jak-skit.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Men jisses, någon som kan ta saker mer med ro. 
Varför inte Zlatan?

Var skulle du helst av allt bo?
Kanske i Italien, vid havet. Eller där jag bor i dag, vid min sjö. Jag kan ju laga italiensk mat här också.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Deras humor och att de ger mig perspektiv på saker och ting.

Hur skulle du vilja dö?
Dö? Hjälp! Lever ännu i förnekelse. Vill mycket hellre tänka på att leva här och nu. Men om jag nu måste tänka på döden, ser jag mig själv sitta vid havet med någon eller några jag älskar. 

Vad är din största extravagans?
Champagne. Och jag älskar fina, riktigt dyra underkläder. Men det får man väl ändå unna sig? Så 
det är väl egentligen inte så himla extravagant vid närmare eftertanke.

När ljuger du?
Jag brukar säga att jag är rätt dålig på att ljuga, men en jäkel på att förbättra en redan bra historia. Med andra ord ljuger jag ogärna, men tycker om att överdriva saker och ting. Eller är det samma sak?


Foto: Anette Nantell

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf - konstnärligt eller journalistiskt. Inriktningen spelar inte så stor roll faktiskt, bara jag får vara kreativ och arbeta ihop med människor. 

Vad är ditt motto?
Allt jag kommer på låter så klyschigt. Men jag älskar att skratta mycket och ofta, så "Ett gott skratt förlänger livet” och jag tror mig vara ett levande bevis på det här ordspråket, "You can’t be old and wise, if you were never young and crazy.” 

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Äter omåttliga mängder mörk choklad. Ja, det är väl bara det. Nu kanske jag ljuger… men som tur är ser ni inte det.

Ångrar du något i livet?
Ångrar bara de gånger som jag har sagt nej till något jag har varit orolig för att misslyckas med. 

Tack så mycket för hjälpen Anette, hoppas du får en riktigt fin jul&nyår.
Dagens Nyheter

Imorgon kommer ytterligare en spännande fotograf.
Håll utkik.



Foto: Anette Nantell

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden