lördag 7 december 2013

Lucka 7 med Tony Persson



Här i lucka 7 hittar du Tony Persson.
Tony jobbar på VLT i Västerås där jag också började min bana.
När jag steg in genom dörren som 14-åring var Tony redan där och hade på samma sätt som mig kommit in på tidningen några år innan.
Självklart var Tony en idol på många sätt och den där dyrkan gick över till en vanlig vänskap.
Vi har gjort mycket under vår tid tillsammans på tidningen och de där åren.

Vi håller kontakten sporadiskt.
I somras fick vi chansen att ses igen och hittade de där asgarven direkt.
Det var fint tyckte jag.
Redan då, där på uteserveringen i Västerås i augusti visste jag att jag ville ha med honom i den här kalendern.
Här är hans svar.
Håll till godo.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Oj, jag är och blir egentligen aldrig helt nöjd med något av de jobb jag gör. 
Men det var oerhört roligt att komma igång med att dokumentera livet på och omkring Monday Bars arrangemang med elektronisk dansmusik.

Berätta mer.
I slutet av 90-talet åkte jag med muisk- och dj-duon Antiloop (kommer du ihåg?) och dokumenterade dem och i samband med det så kom jag i kontakt med Monday Bar. 
Jag fick då möjlighet att följa det som då var något av en undergroundscen. 
Det var fullständigt fantastiska fester med stora inslag av lycka och en publik som dansade vända mot en dj som man lätt kunde se som en gud. 
Vad det blivit av den undergroundscenen i dag vet väl de allra flesta som lyssnar på hits via P3, NRJ och så vidare.  
Nu gäller det hur som helst “bara” att knyta ihop det här projektet och hitta ett sätt att visa bilderna som kan funka. 
Fast det får gärna ta ett gäng med år till att komma på det. 
För då kan jag fortsätta “samlandet”. 
Det är så jäkla skoj.




Foto: Tony Persson

Vad är din idé om fulländad lycka?
Jag tror inte på fulländad lycka. 
I och för sig inte på total olycka heller.

Vad är din största rädsla?
Det givna svaret är att det ska hända mina barn eller oss omkring dem något riktigt allvarligt.

Vad ogillar du i din personlighet?
Jag borde vara bättre på att visa glädje.

Vad är din bild av total misär?
Barn som utnyttjas av hänsynslösa vuxna som sedan när de själva blir vuxna utnyttjar barn och så riskerar det att snurra på i det oändliga.

Foto: Tony Persson


Vad ogillar du i andras personlighet?
Jag har aldrig förstått vad det här med att vara intolerant ska vara bra för.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Ingen speciell.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Enkelt. 
Det måste vara att kunna öppna en ölflaska utan att använda en kapsylöppnare. 


Och ja, jag dricker inte öl. 
För svagt.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mina chicken legs. 
Fast ingen fara med det egentligen för när jag fick dem så följde de med på köpet till min nya njure och bukspottkörtel.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Som mig själv, men gärna 100 år framåt i tiden arbetandes som narkosläkare.

Var skulle du helst av allt bo?
Västerås. 
Det borde många fler vilja, haha...

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Glädje.

Foto: Tony Persson


Hur skulle du vilja dö?
Spelar ingen roll hur bara det dröjer länge innan det är dags.

När ljuger du?
Nästan aldrig. 
För jag har så otroligt svårt att komma ihåg vad jag sagt om jag hittar på.

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf. 
Om 100 år narkosläkare.

Vad är ditt motto?
Varje erfarenhet är en seger.

Tack som bara den. 
Hoppas du får en riktigt fin jul och ett gott nytt år också till dig och familjen.

Foto: Tony Persson

1 kommentar:

Jonas sa...

Tänk om fler människor vore som Tony:-)

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden