fredag 28 december 2012

Lucka 28 med Anna-Karin Nilsson



I lucka 28 bredvid ett stort djur sitter Anna-Karin Nilsson.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?

Jag gjorde ett reportage om krogshowen After Dark med framförallt Christer Lindarw och Lars-Åke Wilhelmsson (Babsan) som jag blev ganska nöjd med och som dessutom kom att påverka mig ganska mycket.

Foto: Anna-Karin Nilsson


Berätta mer?
För det första så var miljön helt magisk att plåta i.
Jag fick gå fritt backstage med alla män som succesivt förvandlades till kvinnor, riktiga skönheter, och kostymerna var helt otroliga.
Jag var den första som sedan 70-talet fick plåta dem under den förvandlingen.
Men vad jag dessutom upptäckte, både under intervjun och när jag hängde runt var ju självklart att det fanns ett mycket större allvar och massa underförstådda regler inom denna dragqueen värld.
Det blev mycket rörande när vi talade om vänner och dansare som gått bort av AIDS under åren och hur motståndet varit sedan 70-talet då man startade After Dark.
Det framkom även tydligt att killarna, eller ”drugorna” som dom kallas, inte kände sig bekväma med porträtteras som ett mellanting utav man och kvinna, utan ville antingen vara det ena eller andra. Man såg så tydligt hur hållningen, kroppsspråket och talet förändrades när dom gick in i sina roller av könet. En mycket spännande värld att få se från andra sidan helt enkelt.

                                                                Foto: Anna-Karin Nilsson

Vad är din idé om fulländad lycka?
Fulländad lycka… När man älskar någon som älskar en tillbaka, när man jobbar eller gör något som betyder mer än bara pengar för månaden, när man vet vad man tycker och vågar stå för det, även om det innebär att gå emot sin bästa vän, när man inte känner sig ensam även om man är det och när man skrattar minst en gång varje dag.

Vad är din största rädsla?
Att min mamma skulle dö, det skulle döda mig.
Men det kommer ju aldrig att hända.

Vad föraktar du i din personlighet?
Jag har kass självkänsla, det hatar jag och jobbar med hela jävla tiden.

Foto: Anna-Karin Nilsson

Vad är din bild av total misär?
När man inte har någonstans att skita.

Vad föraktar du i andras personlighet?
När människors personlighet förändras beroende på vilka som är närvarande, det stör mig så otroligt mycket.
Jag hatar även när människor väljer att vara otrevliga, korta och dryga som en image, som att det skulle vara något fel att skratta högt och le.
Jag är ju sjukt emot jantelag också, våga var stolt över dig själv istället.
Otrohet är det värsta jag vet!
Matbilder på instagram är ju också sjukt störigt.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Svår fråga, dom är ju så många, svårt att välja bara en.
Jag kan väl säga att jag allmänt beundrar människor som vågar gå emot strömmen.
Många musiker finns med på den listan, Bob Dylan, Henrik Berggren, Robyn, Lana Del Rey, Cindy Louper, Plura, Brody Armstrong tex.
Sen är jag ju även väldigt förtjust i After Dark gänget förstås.
Men jag måste ju tillägga, även om det låter klyshigt, att jag verkligen beundrar alla människor som klarar av att gå vidare efter en förlust av någon dom älskar.

Foto: Anna-Karin Nilsson

Vilken är din största extravaganza?
När Harry Potter filmerna hade premiär på bio.
Satt där själv i mitten av alla kids, med min Cola och godispåse och bara njöt i min ensamhet!
Sen är det ju jävligt gött att skjuta lerduvor och åka snowboard i puder.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
könshår.. kanske?

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mina kinder, folk vill nypa dem hela tiden.

Vilken levande människa föraktar du mest?
Tänker jag inte säga. Men om det ger något så kan alla med rasist- och homofobåsikter dra åt helvete! 

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. 

Vem skulle det vara?
Hade ju vart ball att få prova på att vara snubbe, kanske Thåström, han har nog varit med om ett och annat.

Foto: Anna-Karin Nilsson

Var skulle du helst av allt bo?
Jag älskar ju Malmö, att gå till Möllan och köpa smuggelcigg under disk för att sen käka min falafel för 25 spänn från Yalla Yalla och tjöta med nån alkis utanför.
Man kan cykla överallt, alla bor granne med alla och man kan krypa hem från Debaser.
Dra till Ribban och simma över till Danmark.
Älskart!

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att dom alltid svarar eller ringer upp, att dom tröstar mig när jag gråter, att jag alltid känner mig välkommen, att dom analyserar med mig,  att dom inte dömmer mig men leder mig rätt ibland, att dom förstår och känner hela mig och gillar mig ändå.

Foto: Anna-Karin Nilsson

Hur skulle du vilja dö?
Jag vill vara typ 90 bast och ligga på en strand i Indien med solen i ansiktet och ett leénde på läpparna, ha på mig nån vacker 20-tals klänning, hålla min kärlek i handen, och så står Henrik Berggren och spelar ”no time for us” lite vid sidan av.
Sen somnar jag och möts av Astrid Lindgren på andra sidan med två mojito. 

När ljuger du?
När jag lovat att hålla en hemlis, när det inte gynner någon att veta sanningen, eller när jag gör ett hemligt uppdrag.

Tack så mycket för hjälpen. Ha ett riktigt Gott Nytt år!

Foto: Anna-Karin Nilsson

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden