söndag 10 december 2017

Lucka 10 med Nicklas Thegerström

När du tidigt på morgonen river upp lucka 10 så är det ingen mindre än Nicklas Thegerström du ser smyga runt på Almedalsveckan på Gotland.
Bilden är tagen av Lisa Mattisson.
Jag känner tyvärr inte Nicklas så bra personligen men det gör ingeting, jag vill ändå ha med honom i kalendern. 
Dessutom kanske jag får möjligheten att lära känna honom bättre framöver.

Nicklas Thegerström mina damer och herrar.
Håll till godo!

Är det några bilder du är extra nöjd med från året?
Jag blir sällan nöjd. 
Men jag var nöjd med att lyckas ta en 360-bild från toppen av Kebnekaise utan att trilla ner och dö. Sen tyckte jag det var väldigt kul att göra ett porträtt på Joakim och Jonna Lundell. 

Berätta mer?
Jag och reportern Jannike Kihlberg bodde några dagar på en forskningsstation vid foten av Kebnekaise för att göra ett klimatreportage. 
Kebnekaises södra topp består av en glaciär som håller på att smälta bort. 
Det var hela tiden högst oklart om vi skulle kunna ta oss till toppen (med helikopter) eftersom vädret var oförutsägbart. 
Väl däruppe på toppen slog jag upp ett stativ med en 360-rigg och började gå runt bakom kameran. 
Det var blåsigt och sluttande och skitläskigt. 
Med Jocke och Jonna ville jag göra något annorlunda. 
Hur porträtterar man ett par som visat upp sig från nästan alla sidor via sina sociala medier. Jag fick gå bakåt i tiden och söka inspiration hos Annie Leibovitz och den fantastiska bilden hon tog på Yoko och John. 
Tyckte den sa något även om Jocke och Jonnas historia och deras unga fans fick en anledning att googla på John Lennon.  
Dessutom är det så kul att jobba med duktiga skribenter som Matilda Gustavsson.



Du ska skriva en kontaktannons - hur beskriver du dig själv med fem ord?
Snäll, omtänksam, cynisk, kul, fräsig.

Vilken är den vanligaste frågan du får när du går bort på middag?
Vad jobbar du med? Åh fotograf! Det måste vara kul?

När var du riktigt lycklig senast?
Jag var lycklig när jag träffade min nuvarande flickvän och sambo Peggy-Moa! 
Men lycka är ett luddigt begrepp tycker jag.

Vad är du rädd för?
Ensamhet.

Du måste tatuera dig, vilket motiv blir det?
Jag har redan en hel drös. Ska gadda mig igen om några veckor. Har ett rymdtema på benet. En astronaut-mops och en katt som blir tagen av ett UFO osv. 
Tänkte fortsätta med en gubben i månen. 
Jag gillar rymden.



Hur är du som bilförare?
Kör väldigt lugnt och fint och blir väldigt ofta arg på andra som kör för fort. 
Blir så förbannad på folk som riskerar andras liv bara för att ta sig fram lite snabbare.

När blev du vuxen?
Började köpa lättöl på back när jag var typ 21. 
Så antar att jag hoppade direkt till att vara gubbe?

Vilket är ditt sämsta köp?
Jag gillar inte min nya bil så mycket och bilar är dyrt. :(

I filmen om ditt liv, vem spelar dig då?
Ryan Gosling. 
Han säger inte så mycket och är duktig på att gå runt och se svår ut.

Vad ogillar du i din personlighet?
Jag är känd för att vara lite gnällig ibland. Och negativ. 
Sen gillar jag inte att jag alltid varit ganska blyg.

Vad är din bild av total misär?
När människor helt slutat bry sig om varandra. Eller en isbjörn som svälter och dör för att vi gillar att flyga till Grekland och bli fulla. 
Det är ganska deppigt att så mycket av det vi tycker om att göra är så direkt dåligt för planeten.



Vad ogillar du i andras personlighet?
Egocentriska och arroganta personer har jag svårt för.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Hm. Alltid så imponerad av min barndomsvän Tobias. 
Han har 4 barn, är världens bästa farsa trots en massa tuffa saker som hänt honom de senaste åren. 
Saker som hade sänkt mig totalt, men han bara kämpar vidare. Klagar knappt. 

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
När man är FÖR positiv. Kom igen, allt är inte fantastiskt hela tiden. 
Du får bara andra att känna sig otillräckliga.

Vilken är din största fobi?
Hatar maskar och andra slemmiga saker.



Vad är din största rädsla?
Som jag skrev ovanför, att bli helt ensam. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
En liten öl-mage som växer sig större och större.

Var skulle du helst av allt bo?
Funderat mycket på att flytta till USA. Alltid gillat det absurda i det landet. 
Min tjej är från Texas men jag skulle vilja bo i Los Angeles.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att vi kan vara oss själva med varandra. Det är ömsesidigt. 
När man är med en vän kan man slappna av.

Hur skulle du vilja dö?
Jättesnabbt och smärtfritt.



Vad är din största extravagans?
Köpte en bostadsrätt. Det kändes lyxigt.

När ljuger du?
När jag skäms.

Vilken är ditt favorityrke?
Jag gillar att vara fotograf. Men jag uppskattar väldigt mycket att det finns andra som vill jobba inom vård, skola, politik osv. 

Vad är ditt motto?
Det löser sig, brukar jag försöka intala mig själv väldigt ofta.



Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Petar i snoken. 

Ångrar du något i livet?
Några relationer som jag borde ha avslutat lite tidigare kanske, men annars är jag rätt nöjd med vad jag haft för mig.

Vad gör du i jul?
Jag jobbar julafton så sitter väl på redaktionen och äter julbord. Efter umgås jag med pappa, brorsan, min tjej och hennes mamma. 
Är skilsmässobarn så turas om med föräldrarna på julafton.

------

Tack så mycket för hjälpen Nicklas! Bilderna i den här luckan är alla tagna av honom.
Jag tycker såklart att du ska gå in och kolla hans hemsida också.

Imorgon klockan 06:00 hittar du en ny lucka, du hänger väl med va?





Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden