tisdag 3 juli 2012

Sommarplåtis: Izabelle Nordfjell



Izabelle Nordfjell träffade jag också på Biskops Arnö första gången. 
Hon hade gjort ett projekt om samer som också var med i deras bok.
Hon vann också ett pris med en av dom bilderna och det har jag skrivit om förut.
Vi använde den bilden som bilden, bilden dessutom.
Just nu är Izabelle på Expressen men ska senare vikariera på VK tillsammans med min kompis Torbjörn Jakobsson. Jag hoppas hon gillar det.
Halva året av 2012 har passerat.
Så.

Vad har du sysslat med det senaste halvåret?
Jag slutade på Nordens Fotoskola i februari detta år. Efter det flyttade jag hem till Örnsköldsvik för att landa lite efter flera års studier. Hemma i Örnsköldsvik har jag frilansat och hoppat in som vikarie på Örnsköldsviks Allehanda. 


Foto: Izabelle Nordfjell

Berätta mer är du snäll?
Förutom frilansande och inhopp har jag varit och hälsat på samefamiljen utanför Arjeplog som jag började följa för två år sedan. Där uppe kan jag slappna av och ladda lite batterier. Jag känner mig så fruktansvärt hemma när jag kommer dit upp och återfår så mycket energi samtidigt som jag kan fotografera livet där uppe. 
Annars har jag inte fotograferat så mycket förutom med telefonen. När man varvat prestationsångest och krav under studietiden har det varit bra med en paus och komma igen lite.

Har du något sommarprojekt på gång?
Det största sommarprojekt som pågår just nu är mitt sommarvik på Expressen i Stockholm. 

Åhh, vad spännande, har det gått bra?
Jag har bara hunnit jobba i ungefär två veckor men hittills har det gått bra. Kvällstidningsvärlden är ny för mig men jag har funnit mig rätt snabbt, mycket roliga och intressanta jobb.


Foto: Izabelle Nordfjell

Ska du ha någon semester i sommar?
Det ska jag faktiskt ha och det känns lyxigt. Jag kommer att åka till Frankrike med några vänner i slutet av augusti och sedan avsluta med Perpignan. Efter det har jag fått ett vikariat på Västerbottens Kuriren i Umeå. 

Blir du stressad av att det bara blir mörkare nu?
Jag blir stressad av att jag bor i Stockholm och missar norrlands ljusa sommarnätter (som är helt magiska). Jag ska försöka åka norrut och hinna uppleva nattbad och bastu i den ljusa sommarnatten.

Tycker du sommaren höjer bildkvalitén eller sänker den?
Möjligtvis är jag piggare och har fler idéer på sommaren än på den mörka delen av året. 

Hur gör du för att hitta din inspiration?
Reser. Tittar på ett landskap som åker förbi genom ett tågfönster och lyssnar på bra musik. Annars är snabba miljöombyten och andra inspirerande fotografer grejen!

Ska du till Perpignan?
Ja, jag ska åka dit för allra första gången och det känns väldigt roligt.


Foto: Izabelle Nordfjell

Har du någon tanke hur bildjournalistiken kommer förändras i framtiden?
Det ser rätt mörkt ut för en nyutexaminerad bildjournalist. Redaktioner skär ner och omstruktureras. Jag tror att vi bildjournalister måste bli lite vassare på det vi gör. Inte bara agera "kort-tagare" utan faktiskt bli mer delaktiga i arbetet på redaktionen. Snart kommer vi få höra att reportrarna ändå kan ta alla bilder, därför måste vi vässa upp lite, visa att bra och välarbetad bildjournalistik behövs. Sen kommer vi att filma mer antagligen.

Är du orolig för det?
Jag vill inte vara orolig men klart man är lite orolig för jobbmöjligheter. God bildjournalistik kommer alltid att behövas. Sen hur det kommer att se ut har jag ingen aning om. 
Trevlig sommar Lars!

Åhh tack det samma och tack för hjälpen med detta.



Foto: Izabelle Nordfjell

3 kommentarer:

Jenny Maria sa...

Åh vad roligt att se! Begåvade Izabelle. Hon arbetade på ungdomsredaktionen på ÖA när jag var fotograf där. Redan då, typ 15 år, var hon ambitiös och frågvis.

Så roligt att hon blev fotograf.

Izabelle sa...

JennyMaria!
Vad fint skrivet!
Izabelle

Jenny Maria sa...

Och sant! :)

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden