lördag 29 december 2012

Lucka 29 med Martin von Krogh

Foto: Andreas Appel

Nu är vi framme vid lucka 29 och i ett flygplan sitter 
Martin von Krogh och funderar.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jag är alltid nöjd med mina jobb i 5 min. 
I 5 min när jag precis gått igenom bilder tycker jag ofta jag är ett geni. 
Sen efter 5 min så vänder jag och då fattar jag inte hur jag någonsin ska få ihop ett material till tidningen. 
Men två reportage som jag fortfarande känner glädje inför är ett jobb om barnslavar i Ghana och en Vampyrjakt i Serbien.

Berätta mer?
I Ghana var jag i mars och gjorde reportage för UNICEF och Expressen, reportaget handlade om barn som säljs som slavar till fiskeindustrin. 
Hemska förhållanden och underbara ungar, jag tycker jag lyckades fånga det strävsamma arbetet och dom trötta barnen på ett mjukt sätt.


 Foto: Martin von Krogh

Vampyrjakten började för tre veckor sedan. I en liten notis i flera tidningar kunde man läsa att en borgmästare i en liten stad ute på landsbygden hade gått ut och varnat om att traktens vampyr var lös, hans hus som var en gammal kvarn hade nämligen rasat. Historien var för spännande och galen för att inte åka dit på vinst och förlust, så jag och min reporter Michaella Möller åkte dit. 
Hur det gick? Det får ni snart läsa om...

Vad är din idé om fulländad lycka?
Kul att du frågar! jag har nämligen själv funderat mycket på det under hösten. 
Gått till en livscoach för att försöka reda ut vad jag egentligen vill med livet? 
Mitt svar till lycka förvånade mig. 
Det hade inge alls med jobb eller att vinna tävlingar eller nått sånt utan att ligga på en strand eller äng och titta upp och känna en inre harmoni.   

Vad är din största rädsla?
Att vakna upp när jag är 60 år gammal och inse att jag bara har jobbat i hela mitt liv. 
Missat barn och familjelivet.




Foto: Martin von Krogh

Vad föraktar du i din personlighet?
Att jag har blivit en surgubbe pga av all jäkla föreningsarbete som jag åtagit mig. 
Jag är ordförande i PFK Stockholm, min egen bostadsrättsförening och även aktiv i kontorsföreningen. 
Just nu har det gått så lång så jag har börjat sätta upp lappar i trapphuset och i tvättstugan undertecknat Styrelsen. 
Härom dagen var jag på bio och när en tant stoppade ner sin pant flaska i mitt skräp gick jag bananas. 
Sa till tanten att hon fick slänga sitt eget skräp och att det faktiskt var pant på flaskan. 
Men till våren ska jag gå i barndom och avsäga mig allt vad ordförande heter!

Vad är din bild av total misär?
Oj vad svår fråga, det beror på vem eller vad man syftar på. 
Allt har olika nivåer, total misär i Indien har inte samma nivå som total misär här hemma.

Vad föraktar du i andras personlighet?
Översittarattityder och en ovilja att inte kunna ändra och ta in andras åsikter. 

Folk som överlag tycker att dom är bättre än andra får jag utslag av.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Mamma, pappa och min syster. 

Sen är ju Nelson Mandela alltid lika imponerande. 

Vilken är din största extravaganza?
Det är nog 24 k bladguldet i mitt badkar. 

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Att förstå. 

Vi kan säga att vi förstår men sen gör vi ändå helt tvärtom. 
Jorden håller på att gå under och vi måste konsumera mindre, släppa ut mindre avgaser. 
Gör vi det? Nej. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag gillar hur jag ser ut. Ibland vore det kul att vara lite längre, men å andra sidan så tar jag väldigt lite plats!

Vilken levande människa föraktar du mest?
Anders Behring Breivik

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan.
Vem skulle det vara?
En rå snygg brud. 
Hade varit kul att testa att vara kvinna. 
Annars funkar en omhändertagen hund av en snäll familj eller en djuphavsfisk ganska bra det också. 




                                                                   Foto: Martin von Krogh

Var skulle du helst av allt bo?
Älskar södermalm och det ska till mycket för att jag lämnar denna vackra ö.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att dom är dom och att dom finns i mitt liv. 

Hur skulle du vilja dö?
Med en stor familj runtomkring mig, bara somna in liksom.

När ljuger du?
När jag är sen och på väg att möta någon. 
Då är jag ofta bara 3 min bort. 
I verkligheten har jag precis kastat mig ut genom dörren.

Tack så mycket för hjälpen Martin, ha ett riktigt Gott Nytt år.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden