lördag 3 december 2016

Lucka 3 med Meli Petersson Ellafi



Jag satt bredvid Meli på ett tåg mellan Jönköping och Alvesta i mars. 
Det var dagen efter Årets Bild (galan) och hon skrattade och berättade att hon spelat hockey.
Bland annat.
Så idag den 3/12 då du smyger upp lucka 3 så är det just Meli Petersson Ellafi du hittar. Hennes bilder ser du mestadels i Expressen, men även på andra platser såklart.
Förra hösten blev Meli också en världsnyhet när hon misshandlades vid gränsen till Serbien, läs mer här.
Så håll till godo, Meli Petersson Ellafi kära ni.

Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Då måste jag välja de två jobben som ligger närmast hjärtat. Det första är rapporteringen av flyktingkatastrofen som jag gjorde med Diamant Salihu och Malin Roos. 
Det andra är reportaget som jag och Federico Moreno gjorde i Almgården.
Problemet är att jag sällan blir helt nöjd. 
Det finns alltid något som jag känner att jag kunde ha gjort bättre. Men det är också ifrån det som jag får mitt driv att vilja utvecklas och hela tiden bräcka det tidigare reportaget jag gjort.

Berätta mer?
Det är två jobb som är viktiga att berätta om. 
Almgården är det vita miljonprogrammet en gata ifrån Rosengård. 
Jag har aldrig stött på ett liknande område i Sverige. Jag var i en förort, endast tio minuter från centrala Malmö men samtidigt kändes det som att jag var mitt ute på landet. Alla känner alla, människor ses och småpratar på ICA som är den enda samlingsplatsen i området. Men samtidigt har dem de klassiska problemen som brukar förknippas med invandrartäta områden: utanförskap, språkproblem och otrygghet.

Bevakningen av flyktingkatastrofen är bland det jobbigaste jag gjort. 
En sådan misär som jag har sett på mina resor under de senaste två åren går knappt att beskriva om man inte har vart där. 
Bristen på mat, vatten, mediciner, tält och toaletter är ohållbart. Ingen människa ska behöva leva under sådana omständigheter. Och man får inte glömma att dessa människor är extremt traumatiserade ifrån kriget. 
Fatma var två år och tre månader när jag och Diamant Salihu träffade henne i Idomeni. 
Hon hade inte sagt ett ord sedan deras hus bombades och hon begravdes i rasmassorna för över ett år sedan. 
Det är bara ett av alla människoöden som jag har hört under mina resor. Det finns många fler med liknande berättelser och nu har Europa vänt dem ryggen.



Foto: Meli Petersson Ellafi

Vad är din idé om fulländad lycka?
Att vara lugn och trygg i vart man är i livet. Att ha nära och kära omkring sig som man kan dela allt med.

Vilken är din största fobi?
Höjder. Det är det enda jag inte klarar av. Att åka i en bil genom öknen med ett gäng rebeller har jag inga problem med, men höjder, usch!

Vilken är din favoritsvordom?
Fan!



Foto: Meli Petersson Ellafi

Vad är din största rädsla?
Att vara ensam.

Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag ibland slutar tro på mig själv.

Vad är din bild av total misär?
Total misär innebär för mig det jag såg på gränsen mellan Ungern och Serbien 2015. Människorna där flydde från krig och hade varken mat, vatten eller tak över huvudet. Samtidigt behandlade den Ungerska polisen dem som djur. 
Eller värre än djur. 



Foto: Meli Petersson Ellafi

Vad ogillar du i andras personlighet?
Mjäkiga människor och folk som saknar empati.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Terese Cristiansson.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Mina tänder.



Foto: Meli Petersson Ellafi

Vilken levande människa ogillar du mest?
Det varierar men för tillfället är det Donald Trump.

Vilken är din största motgång i livet?
Svår fråga, men man har ständigt motgångar i livet. Det är det som är livet, att hela tiden övervinna dem.

Vilken bok har betytt mest för dig?
Ingen som jag kommer på bara så där. 
Jag gillar ju bilder hehe.

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
På en äng precis intill ett högt stängsel med taggtråd som Ungern satt upp för att stoppa flyktingarna att ta sig in i landet.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Jag vet inte. 
Först tänkte jag att jag skulle vilja komma tillbaka som en person med mycket makt, så att man kan styra upp världen. 
Men sen tänkte jag att det är nog för mycket ångest. Så skulle nog vilja vara mig själv men med alla erfarenheter jag har idag.  



Foto: Meli Petersson Ellafi

Var skulle du helst av allt bo?
Takvåning på söder.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de tycker om mig för den jag är.

Hur skulle du vilja dö?
Snabbt och smärtfritt. 

Vad är din största extravagans?
Snus och öl. 
Det är livet.



Foto: Meli Petersson Ellafi

När ljuger du?
Jag ljuger när jag inte pallar ta en diskussion.

Vilken är ditt favorityrke?
Bildjournalist.
Vad är ditt motto?
Jag säger som Timbuktu - Det löser sig, det gör det alltid.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Pillar i näsan och sjunger på pinsamma låtar.

Ångrar du något i livet?
Nej, alla misstag jag gjort har format jag till den jag är.

Tack så mycket för hjälpen, hoppas att december blir till belåtenhet.
Här finner du Melis hemsida.

Imorgon, i lucka 4 kommer det en norsk world press photo vinnare i kalendern.
Du hänger väl med?


Foto: Meli Petersson Ellafi

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden