fredag 29 juni 2012

Sommarplåtis: Pernilla Rudenwall





Här är Pernilla Rudewall och hon jobbar på Ulricehamns Tidning.
Vi träffades på en kurs i Kalmar. Jag var gästföreläsare på Peter Claessons kurs under dom sista dagarna och fick chansen att lära känna några härliga fotografer.
Pernilla var en av dom.
Men jag har dålig koll på vad Pernilla gör nu för tiden.
Ett halvår av 2012 har gått.
Så.

Vad har du sysslat med det senaste halvåret?
Jag har fyllt mina dagar med fotografering av människor i vårt spridningsområde, och annat smått och gott som hör till på en liten tidning som Ulricehamns tidning där jag jobbar. 

Berätta mer är du snäll?
Första tiden på året är alltid fyllt av snabba jobb men nu i sommarens tid finns det tid att stanna lite mer i nuet och lyssna mer till människan man träffar och på det viset känna mer lust. Det syns i bilden. Glädjen till arbetet blir mer närvarande. Ett jobb som jag gjorde som sträckte sig över en hel dag, vilket är ovanligt på vår tidning i alla fall, var när jag träffade Milly Olsson, en 10-årig tjej som är hjärnskadad och hennes familj som ger henne allt och lite till. Det ger en perspektiv på livet och respekt för de människor som låter mig komma nära med min kamera och låta mig se en glimt av deras liv, person och passion. Åh, då älskar jag mig jobb. Mötet med människorna blir min musa och inspiration.

Har du något sommarprojekt på gång?
Inget fotoprojekt just nu, nu behöver jag annat. Men jag kanske ska avbilda min familj under de fyra veckor vi tillbringar tillsammans. Man får inte glömma bort det man har framför näsan. Man tar ofta de nära för givna. Och så ska jag dra upp den största abborren i mannaminne, men det tror jag i och för sig varje år. Ha, men en vacker dag så...




Foto: Pernilla Rudenwall/Ulricehamns Tidning

Ska du ha någon semester i sommar?
Självklart, i år tillbringar vi semestern på hemmaplan istället för USA där vi har andra halvan av la familia. Så vi ska utforska bygden omkring oss.

Blir du stressad av att det bara blir mörkare nu?
Inte stressad, men det finns en bitterljuv känsla med att sommaren är så kort.





Foto: Pernilla Rudenwall/Ulricehamns Tidning

Tycker du sommaren höjer bildkvalitén eller sänker den?
 Ljuset, jag säger bara ljuset, är ta mig fasiken helt ljuvligt. Det är speciellt och det finns vissa platser som tar andan ur en.

Hur gör du för att hitta din inspiration?
Det är oftast vissa personer som man träffar ute på jobb som man får en speciell kontakt med och sammanfaller det med kalasljus, så är saken biff, det kan jag leva på lääänge. Träffade en skulptör på ett jobb förra veckan, vilken man. –Tack Ulf. Inspiration hittar man inte, den kommer till en.




Foto: Pernilla Rudenwall/Ulricehamns Tidning

Har du någon tanke på hur bildjournalistiken kommer förändras i framtiden?
Fler fotoförbud är jag helt säker på. Människan har blivit mer rädd och otrygg, för vad vet jag inte. Rädslan och osäkerheten smittar. Det är oerhört viktigt att vi som journalister visar respekt och lyssnar för att visa att vi har goda avsikter att spegla det som händer här och nu. Jag förstår att exempelvis sjukhus och andra vårdinrättningar vill skydda patienters integritet. 

Är du orolig för det?
Ja.


Tack så mycket för hjälpen Pernilla. Ha en fin semester så håller jag tummen på den där abborren.




2 kommentarer:

Jens L´Estrade sa...

Roligt med dessa intervjuer!

Lars D sa...

Tack Jens, vad gulligt av dig.
Varför får jag inte med dig på min blogglista?
För att den är kopplad till din hemsida på något sätt, är det så?

LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden