måndag 9 december 2013

Lucka 9 med Knut Koivisto


I lucka 9 står Knut Koivisto och tar en bild genom spegeln.
Jag träffade Knut första gången på en filminspelning i skärgården i Stockholm.
Trevlig och glad.
På Norrlandsdagarna stod vi i baren tillsammans och Knut hade en lång och fin utläggning om modernismen som jag fortfarande går och tänker på ibland.
Det var fint.
Han porträtterar gärna fotografer och i den här luckan kan du se ett urval av han fotograf-porträtt. 

Idag bjuder jag alltså på Knut Koivisto.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Många frågar mig, vad/vem är det roligaste jobbet du gjort. 
Numera kan jag enkelt svara på det. 
Sedan ett år tillbaks administrerar och fotograferar jag Fotografiskas Instagramkonto.


Antonie D´Agata                                                                                                      Foto: Knut Koivisto


Berätta mer.
Det är det roligaste jobbet jag någonsin gjort! 
Jag planerar helt bilderna själv och får fundera ut teman och strategier. 
Jag har lärt mig otroligt mycket under tiden. 
Jag började10 oktober 2012 och då hade Fotografiska drygt 1400 följare. 
De första fem månaderna lade jag två bilder per dag. 
Numera lägger jag upp en bild om dagen. 
Idag cirka ett år senare har Fotografiska lite mer än 13.600 följare och det tickar upp hela tiden. 
Jag tror det är unikt i världen, att ett företag låter en specifik fotograf sköta deras Instagram-konto.
De är tidiga med det men i framtiden kommer det vara ännu en uppgift för fotografer.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Bra fråga, ring mig när du vet.

Vad är din största rädsla?
Att det skall hända något allvarligt med mina två söner.. törs nästan inte säga de orden
ens.


Helena Blomqvist                                                                                                    Foto: Knut Koivisto




Vad ogillar du i din personlighet?
Att jag borde bli snabbare på att få viktiga saker gjorda. 
Att jag kunde lära mig viktiga saker snabbare. 
Att jag blev bättre på att säga ifrån.

Vad är din bild av total misär?
Att leva sitt liv på ett sätt man inte själv vill/valt. 
Jag hade, som ung, en dröm att få arbeta och leva som fotograf. 
Jag var så nära på att missa det, om jag inte följt min inre röst i sista stund. 
Det är väldigt viktigt att följa sin inre röst.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Oärlighet. 
Brist på medmänsklighet och respekt för andra. 
Att utnyttja andra för sin egen vinning.


Martin von Krogh                                                                                                     Foto: Knut Koivisto




Vilken levande människa beundrar du mest?
Enkelt, min mamma. 
Extremt hårt arbetande kvinna (numera pensionär). 
Alltid ställt upp för mig och mina bröder. Men också väldigt intelligent och vetgirig, nyfiken. Hon stannaraldrig upp. 
Vill alltid veta mer. 
Det första hon gjorde när hon gick i pension, var att sätta sig i skolbänken för att lära sig det hon inte hunnit under sitt yrkesliv. 
Hon gör det fortfarande vid 84 års ålder. 
Jag önskar jag hade hälften av hennes energi.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Att ha svar på allt. 
Paradoxalt eftersom mina närmaste retar mig för att jag tror att jag vet allt. 
Men det gör jag inte. Men jag har ärvt min mors nyfikenhet.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Hahaha.. inga kommentarer..

Mia Galde                                                                                                                Foto: Knut Koivisto



Vilken levande människa ogillar du mest?
Ställ upp alla diktatorer och maktfullkomliga människor..

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Den goda fen..? Tänk att i ett ögonblick kunna utplåna alla orättvisor. 
För det är väl precis så där enkelt?

Var skulle du helst av allt bo?
Hemma. 
Om man som jag flyttat runt mycket i hela sitt liv och inte har den där fasta
punkten längre, då vill man vara nära sina närmaste och sina vänner.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Tålamod. Empati. Humor.



Abbas                                                                                                                 Foto: Knut Koivisto

Hur skulle du vilja dö?
Snabbt, smärtfritt och ovetande.

Vad är din största extravagans?
Livet! Ta vara på det! Det är det enda du har. 
Värt mer än hela Jordens rikedomar.

När ljuger du?
Nu, fundera på den en stund..!

Vilken är ditt favorityrke?
Fotograf! Eller kanske musiker. 
Jag älskar musik och de som kan framföra den. Musik är det vackraste människan uppfunnit.

Vad är ditt motto?
”Det ligger alltid hårt arbete bakom..”

Tack så mycket för hjälpen Knut.
God Jul och Gott Nytt år också.


Malik Sidibe                                                                                                            Foto: Knut Koivisto




Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden