tisdag 17 december 2013

Lucka 17 med Ulf Berglund


I lucka 17 är det Ulf Berglund som med härlig blick tittar på dig.
Jag och Ulf träffades under ett sommarvikariat på Expressen på 90-talet.
Ulf är grym.
Duktig, glad och känner alla, det minns jag att jag reagerade på redan då.
Ulf hade hängt mycket i Sydafrika och vi delade en del sydafrikanskt vin och pratade sent på nätterna.
Det var en fin sommar.
Som du ser i den här luckan så hade han förstasidan på Aftonbladet också när Mandela gick bort.
Han driver också ett galleri som heter RALF, men låt honom berätta mer om det själv.
Han är grym helt enkelt.
Mina damer och herrar.
Ulf Berglund.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Att jag har börjat filma. 
Gjorde en video med Movits, nitroglycerin. (se den längst ner i den här luckan).
Att det rullar på med mitt och Johan Bergmarks lilla galleri RALF.



Berätta mer.
När det gäller filmen så var det väldigt mycket på känslan som vi gjorde den. 
Först efteråt så ser jag att bildspråket är väldigt likt mina stillbilder. 
Så det var en kul erfarenhet.
När det gäller Galleri RALF så har vi bara gjort det vi tycker om, vi kompromissar när det gäller vanliga jobb så gör vi det inte i den verksamheten. 
Vi gör bara det vi gillar. 
Tycker det är underbart att vi ställer ut Leif Sandberg just nu. 
En 70årig debutant som är så inihelvete bra. 
Gå och se!

Bild av Leif Sandberg som vi nu ställer ut.
Foto: Leif Sandberg


Vad är din idé om fulländad lycka?
Att vara sin egen beställare och bara få göra det man vill göra.

Vad är din största rädsla?
Att inte få göra saker som man brinner för.

Här kommer Movits, från Thailand.

                                                                                                                                  Foto: Ulf Berglund


Vad ogillar du i din personlighet?
Har ibland en besserwissermentalitet. 
Mycket jobbigt, men jag försöker jobba bort den.

Vad är din bild av total misär?
Att Sverigedemokraterna får makt.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Snålhet och långsinhet.

Den här killen satt och rökte opium där vi gjorde videon. Thailand.
Foto: Ulf Berglund


Vilken levande människa beundrar du mest?
Oj, om du skulle ha frågat mig för ett par dagar sedan så hade det varit Mandela som jag hade privilegiet att följa 93-94. Nu, kanske de läkare som är kvar i Syrien.



Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
All yta. 
Bryt ytan och se personen. Det finns till 99% en bra människa bakom alla fasader.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Har rätt fula fötter. En är större och en stortå har en deformerad nagel. 
Den klämdes i dörr när jag var typ 5år.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Alla som inte respekterar andra människor. Typ SDpolitiker. 
Lite Miss Worldfråga eller...

En av alla golfbilder. Denna från Ullna i höstas.
Foto: Ulf Berglund


Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Bob Dylan skulle det varit kul att vara.

Var skulle du helst av allt bo?
Har precis flyttat till en underbar ny lägenhet så jag vill inte flytta mer.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att dom verkligen är det, vänner vill säga.


Petter Stordalen, vd Choice Hotels. Annorlunda vdporträtt.
Foto: Ulf Berglund


Hur skulle du vilja dö?
Mätt, belåten och skönt salongsberusad, långt fram i tiden.

Vad är din största extravagans?
Att inte göra någonting i stugan i Bergslagen.

När ljuger du?
Kanske lite vita när det dyker upp någon som vi inte vill ställa ut...

Zacke, artist.
Foto: Ulf Berglund


Vilken är ditt favorityrke?
Kan man ha ett bättre yrke än vad vi har?

Vad är ditt motto?
I dessa tider, en tusing mer för jobbet?

Tusen tack Ulf för hjälpen. Låt oss se till att ses i stugan snart.
God Jul och Gott Nytt år också!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden