måndag 14 december 2015

Lucka 14 Joey Abrait


Som en polaroid står Joey Abrait på en bardisk i Paris och tittar på oss.
Jag känner inte henne så väl men följder hennes bilder i DI weekend som jag försöker komma över så ofta jag kan.

I lucka 14 finner du alltså fotografen Joey Abrait, håll till godo kamrater!


Är det något reportage/jobb du är extra nöjd med från året?
Jag är mitt i ett projekt om mina rötter.

Berätta mer?
Jag lämnade Litauen som 17 åring, mitt i den stor förändringen både i mig, men också med landet. Jag gör en resa tillbaka in i det förflutna- från stora riket som Litauen en gång var, genom krig, ockupation och självständighet. 

Dessa händelser har format landet och människor och medan jag reser landet runt och träffa människor ställer jag frågor och försöker förstå både mitt släkts öde och mina val. 
Det blir ett möte med landet genom mig. 
En fantastisk djupdykning.

Vad är din idé om fulländad lycka?
Att skapa ,att fånga känslan, det som inte syns men kan bara beskrivas och visa den. 
När alla element är med och rotera och ett plus ett blir oändligt. 




Foto: Joey Abrait

Har du haft en riktigt dålig drogupplevelse?
Har inte lekt med det.

Vilken är din största fobi?
Kanske trånga utrymmen, men det kanske har mer att göra med historia än med okontrollerad rädsla.

Vilken är din favoritsvordom?
F—ck är en del av mitt vokabulär.

Vad är din största rädsla?
Att vara rädd. 
Att överlåta rädslan härja fritt inom mig eller i samhället. 

Vad ogillar du i din personlighet?
Jag tycker om mig själv. 
Att kunna följa, konversera och förstå en människa som är så nära som sig själv är en spännande resa. Ingenting är gjort så länge man lever. 
Jag är en degklump som formas och ändras och påverkas av inre och yttre spänningar.

Vad är din bild av total misär?
Att ha för mycket och vilja ingenting.




Foto: Joey Abrait

Vad ogillar du i andras personlighet?
Ryggradlöshet.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Alla de som kan se förbi de uppställda hindrar och fortsätta mot de mål som de satt upp och tro på.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Talang- det mesta i livet når man genom ett hård arbete och envishet.
Och att vara ung. 

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag är morgontrött.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Den som tror sig ha rätt över andras liv.

Vilken är din största motgång i livet?
Livet är en lång uppförsbacke med många pauser på vägen till toppen. 
Så länge man har ett glatt sällskap och nötter i fickan är vägen lättare.

Vilken bok har betytt mest för dig?
De upplevelse som har format mina grundliga inställningar har jag fått runt tio års ålder. Böcker kom senare, - det var blandningen av  filmen ”Gökboet ”, Impressionisternas tavlor (Geurges Seurat pricktavlor stirrade jag i timmar) , musiken Pergolesis ”Stabat Matter”  och de katolska kyrkor i mitt födelsestaden Vilnius som gjorde den heliga kombinationen:


Foto: Joey Abrait

Det konstigaste stället du vaknat upp på?
Att sova på en isbädd i ett hus byggd av is. 
Som att sova i sitt eget sarkofag. 
Jag hade en sovsäck som skulle klara minus 20, och temperaturen höll sig runt minus fem.  Kamerorna låg närmast minna fötter så att batterierna inte skulle frysa. 
Jag skakade av kylan hela natten och  förbannade alla de som har byggd den och alla de som skickade mig på detta uppdrag. 
Timtals arbete i Moskvas kyla under 90-tals demonstrationer har lämnat sina spår- jag tål inte kyla.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Jag har en grekisk vännina som påminde mig att man kan göra flera saker i detta liv utan att vänta på nästa. 
Jag vill utforska mitt skrivande och målande innan jag dör.

Var skulle du helst av allt bo?
På en plats med flera soltimmar, flera leende och längre kaffe pauser.

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Lojalitet, ärlighet, lekfullhet.

Hur skulle du vilja dö?
Mitt i det kreativa processen.

Vad är din största extravagans?
Mitt liv så som jag lever den- med två hem, med resor och upplevelser. 
Fantastiska möte med  människor som öppnar upp och visar olika sätt att leva livet. 
Lärande tar aldrig slut.




Foto: Joey Abrait

När ljuger du?
Aldrig med onda avsikter.

Vilken är ditt favorityrke?
Livsnjutare och student.

Vad är ditt motto?
De är många, alla går ut på att nyttja stunden, att vara medveten om vad jag gör och att leva livet.

Nämn några saker du gör när ingen ser dig?
Stängda dörrar är stängda dörrar.

Ångrar du något i livet?
Allt tar sin tid. 
Varje uppvakande måste komma i sin tid. 
Vårt liv är så kort här på jorden, jag vill lägga min energi på här och framåt. 
Ältandet bygger inte broar, det hjälper inte andra heller. 

------

Tack som bara den för hjälpen och ha en fin Jul och ett riktigt Gott Nytt år när det är dags.
Hemsidan finner du här.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden