tisdag 10 december 2013

Lucka 10 med Susanna Forsell



I lucka 10 är det Susanna Forsell som tittar fram.
Susanna gjorde en kortpraktik hos oss på Sydsvenskan och försvann lika fort som hon kom.
Efter det har jag träffat Susanna på skolan i Sundsvall några gånger.
Full fart är det.

Just nu hänger Susannas bilder på ett galleri i Stockholm och nyligen vann hon 2 priser i en studenttävling.
Varsågoda.
Susanna Forsell.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Berätta mer.
Jag tog ju examen i juni så det enda reportaget jag gjort i år var mitt examensarbete, men det är jag å andra sidan väldigt nöjd med. 
Jag gjorde ett porträtt på en familj i Stockholm som lever under ganska speciella omständigheter. 
Pappan i fängelse och mamman strippa. 
Och så döttrarna Heaven och Nirvana. 
Jag hängde med familjen hemma, på mamma Izzas arbetsplats och på anstalten Österåker där pappa Tobias satt inne för grovt rån. 
Izzas långa arbetspass, barnens syn på sin pappa och Tobias längtan hem blev det centrala. 
Jag är så nöjd med att det inte blev en typisk tragisk historia som många reportage i den här stilen ofta lutar åt att bli, och som enligt mig är den enkla vägen till att fånga läsare. Utöver det har jag mest gjort brödfödejobb och tagit mycket betalt.







Bild från Club Privé i Stockholm från reportaget om familjen Landória (Just like Heaven) . 
Jag vann ett fint pris i College photographer of the year för det, jättekul!
Foto: Susanna Forsell

Vad är din idé om fulländad lycka?
Att få göra vad jag vill när jag vill i resten av mitt liv. 
Och skratta nästan hela tiden.

Vad är din största rädsla?
Att vakna upp en dag vid livets mittpunkt och komma på mig själv att ångra allt.

Vad ogillar du i din personlighet?
Jag jämför mig med andra på tok för ofta. Och så kan jag tendera till att vara en narcissistisk besserwisser.

Vad är din bild av total misär?
Att bli missnöjd, ful och bitter.


 Jag och min kille slutade röka i november. Sista natten med gänget.                                                  Foto: Susanna Forsell                                                                          



Vad ogillar du i andras personlighet?
Fega, avundsjuka, snåla, missunnsamma människor kan sticka mig i ögonen.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Mamma får svara på den frågan… det blev mamma.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Godhet. 
Jag tror inte att människor är onda eller goda. Jag tror bara det finns de som anstränger sig lite mer.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag har två porslinständer i övre tandraden efter att jag slog ut de riktiga i en ganska känd Stockholms-trappa för några år sedan. 
De skiljer sig lite från resten av de andra tänderna, något som de i min närhet säger att man inte lägger märke till. 
Men jag skrattar ganska stort, och ibland märker jag att människor flyttar blicken från mina ögon till tänderna och då blir jag sårad. 
Utöver det så tycker jag att jag är omåttligt vacker.


Porträtt på trubaduren Sanna Carlstedt med hund för Dagens Arbete.                                                         Foto: Susanna Forsell


Vilken levande människa ogillar du mest?
Jag praktiserade på en stor tidning en gång och hade en chef där som var orättvis och elak. Hon ligger högst upp på den listan fortfarande.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Graham Chapman, en av hjärnorna bakom Monty Python. 
Hans liv skulle nog vara väldigt kul att leva.

Var skulle du helst av allt bo?
Stockholm. Alltid Stockholm. Jag älskar Stockholm – och Stockholmare!

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Humor, lojalitet, självdistans. Främst humor.

Hur skulle du vilja dö?
Första tanken var tillsammans med alla de jag älskar. 
Men jag vill ju såklart inte att de ska dö. Men då skulle ingen lämnas kvar i sorg. Och jag skulle slippa sörja de.

Vad är din största extravagans?
Mina krognotor är att skämmas över. 
Och taxiåkandet. Oavsett veckodag.

När ljuger du?
När jag mår dåligt. Om att jag mår bra. Och när jag är försenad ibland.

Vilken är ditt favorityrke?
Skådespelare har jag alltid velat bli.

Vad är ditt motto?
Gör det ändå.

Tack så mycket för hjälpen. Ha en riktigt glad jul och ett fint nytt år!


Komikern Hasse Brontén för hans hemsida. Kul kille.                                                                                                                             
Foto: Susanna Forsell

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden