onsdag 12 december 2012

Lucka 12 med Moa Karlberg



I lucka 12 hittar du Moa Karlberg.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jag är nöjd med att jag äntligen kom iväg till Colombia för att göra ett reportage jag tänkt på länge.


Foto: Moa Karlberg

Berätta mer?
Efter Brasilien är Colombia det land i Latinamerika som utför flest plastikoperationer, och många reser dit på paketresor tack vare låga priser och hög kirurgisk kvalitet. 
Jag ville skildra denna nya och växande form av turism, som många hoppas ska hjälpa till att förändra bilden av Colombia. 
Jag hade motgångar i researchen och det tog över ett år från det att jag fick resestipendie från SFF till att jag kom iväg. 
Från början hade jag tänkt följa en hel grupp kvinnor, men till slut blev det bara en. Jag är hur som helst nöjd med att jag gjorde resan. 
Reportaget publiceras i december i tidningen Re:public, som för övrigt är en annan sak jag är stolt över att ha jobbat med under året. 


Vad är din idé om fulländad lycka?


Kärlek och frihet och att alla får vad de behöver.



Vad är din största rädsla?
Att jag eller världen ska bli så sjuka att vi inte kan fungera normalt. Just nu ser det mörkare ut för världen än för mig.

Vad föraktar du i din personlighet?
Jag försöker leva med det mesta, men ibland drar jag för snabba slutsatser.



Foto: Moa Karlberg

Vad är din bild av total misär?
Nick Uts foto av den napalmskadade flickan i Vietnam 1972.



Vad föraktar du i andras personlighet?
Motsatsen till ödmjukhet, det vill säga högmod. 



Vilken levande människa beundrar du mest?


Min farmor. Positivare energi får man leta efter.

Vilken är din största extravaganza?
Det här är ett ord jag aldrig använt. Förstår dock ungefär vad som åsyftas. Mat, kanske? Jag älskar god mat. 
Annars har jag tyvärr inga specifika galenheter som sticker ut från året som gått.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Det där med multitasking var väl en överskattad trend som de flesta förstått inte funkar särskilt bra i längden.




 Foto: Moa Karlberg

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. 
Vem skulle det vara?
Någon med mycket makt att förändra, gärna president i Kina.



Var skulle du helst av allt bo?
Jag skulle vilja placera Madrid där Göteborg ligger. 
Det skulle vara en perfekt mix av svensk västkust och skönare stad. Naturligtvis skulle det alltid vara sommar.



Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att de är kloka, roliga och gillar mig.

Hur skulle du vilja dö?
När jag var liten ville jag dö i en flodvåg, bara lägga mig och dras med ut i havet. Efter tsunamin 2004 tänkte jag om. 
Nu är det bara snabbt och smärtfritt som önskas.



När ljuger du?
När jag befinner mig i en situation jag vill komma ur.

Tack så mycket för hjälpen Moa. 
Ha en fin lucia, jul och ett gott nytt år med.



Foto: Moa Karlberg

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden