lördag 13 december 2014

Lucka 13 med Johan Bergmark


Här i lucka 13, på självaste lucia hittar du "Årets Lucia" i Johan Bergmark.
Jag vet dessutom att Johan har bröllopsdag just idag så det passar extra bra.
Annars känner jag inte Johan så väldigt väl, jag hör ibland att vi skulle gilla varandra.
Det är fint tycker jag, vi spar på den karamellen helt enkelt.

Tillsammans med Ulf Berglund driver Johan galleriet RALF.
Det snurrar mycket alltså och förra året var även Ulf med i den här julkalendern.
Här har du hans hemsida också.

Förra året var Per-Anders Jörgensen 2013 års lucia.

Men då var då och nu är nu, eller hur?
Nu kör vi.

Årets Lucia i form av Johan Bergmark.

Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Jag fick en förfrågan från Tyskland om att plåta stillbilder för artwork på en internationell storfilm om Drottning Kristina, regisserad av Mika Kaurismäki. 
Jag har gjort en hel del filmaffischer men inte av den här digniteten, så det var både roligt och nervöst att åka till Finland för att plåta ett gäng internationella skådespelare från Sverige, Frankrike, Kanada, Finland och Tyskland. 
Det var riktigt roligt och trots att jag bara hängde där över tre nätter så känns det som om jag var med under en hel vecka. 
Fick ett gäng nya vänner på köpet och lyckades ta en hel del bilder som jag blev nöjd med, utanför själva uppdraget.



Foto: Johan Bergmark

Vad är din idé om fulländad lycka?
När man bara är. 
Utan att fundera allt för mycket över alla måsten. 
När man är på fjället med en god vän och fiskar t ex. Långt från civilisation, telefonuppkoppling och instagramflöden.

Vad är din största rädsla?
Att det ska hända mina barn något. 
Blir kall bara av frågan.

Foto: Johan Bergmark


Vad ogillar du i din personlighet?
De gånger jag drabbas av rädsla. 
Jag har alldeles för bra fantasi. 
Det är blockerande och hämmande. 
Önskar att jag kunde släppa det där mentalt. Jag är duktig på att ligga sömnlös med ångest. 
Skulle vara fint att bara kunna stänga av den biten. 

Vad är din bild av total misär?
Att vara påtvingad någon annans önskan om hur man ska vara. 
Att inte få vara fri.

Vad ogillar du i andras personlighet?
Girighet, egoism. Folk som går över andra för egen vinnings skull.


Foto: Johan Bergmark


Vilken levande människa beundrar du mest?
Oj…finns flera hundra. 
Tom Waits för att han gör mitt liv bättre med sin fantastiska musik. 
Stefan Jarl för att han tar livet på allvar och visar det för oss andra. 
Min fru, för att hon orkar med mig. 
Jag kan räkna upp hur många som helst….finns inte bara en. Alla ”Läkare Utan Gränser” t ex.

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Tron på att livskvalitet räknas i antal likes och tummen upp på fakebook och instagram. 
Släpp telefonen och prata med folk istället.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Jag ogillar något jag inte har. 
En kraftig och rejäl skäggväxt! Skulle gärna vandra runt i ett Garth Hudson-skägg.


Foto: Johan Bergmark


Vilken levande människa ogillar du mest?
Det kommer och går. Vad som är viktigt är att man måste byta person ofta. 
Har man haft en person på podiet för länge är risken att man blir bitter, vilket är en hemsk egenskap. Egentligen tycker jag mer synd om vissa människor snarare än ogillar dem.

Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Jag skulle gärna prova på att vara min Farfar, som jag aldrig träffade. 
Han var en hårt arbetande stångjärnssmed, som blev helt döv av sitt yrke. 
Respekt för de äldre!

Var skulle du helst av allt bo?
I Norrland, 50 meter från en vild outbyggd älv. OCH i Stockholm.

Foto: Johan Bergmark


Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Empati, givmildhet och ärlighet.

Hur skulle du vilja dö?
Helst inte alls. Men…som Don Corleone i Gudfadern, lekandes med barnbarnen i halmhatt och vit kostym, fri i själen, närvarande i nuet och så PANG!

Vad är din största extravagans?
Jag trivs lika bra på en sylta i Högdalen som på Noma i Köpenhamn. 
Sover lika gärna i tält som på Four Seasons Hotel i Hongkong. 
Men…jag byter inte ut mina vinylskivor mot mp3-filer. Så….Pet Sounds Records på Skånegatan.

Foto: Johan Bergmark


När ljuger du?
Allt för ofta, men aldrig stort.

Vilken är ditt favorityrke?
Alla yrken där man interagerar med andra människor. 
Bartender, krögare, musiker, journalist, fotograf…

Vad är ditt motto?

Behandla alla lika.

Det är fint tycker jag. Tack så mycket för hjälpen Johan. Låt oss ses någon gång, såg att du delar kontor med Håkan Lindgren nu. 
Hälsa honom så gott också så ser vi till att ses i lugn och ro.
God Jul och Gott Nytt år!

Foto: Johan Bergmark

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden