söndag 21 december 2014

Lucka 21 med Adam Ihse


I lucka 21 är det möjligt att bilden på Adam Ihse i trappan vilseleder lite.
Han kan mycket väl vara en av Sveriges roligaste fotografer. På den här bilden ser han dock bestämd, men fin ut men det behöver heller inte säga något om hans humor. Eller så gör det just det.
Nog om det.

Det är alltid nära till ett skratt när man är nära Adam
Det är fint tycker jag och jag blir alltid glad när jag ser honom.
Gärna i en skjorta full med hundar.
Han driver tillsammans med Björn Larsson Roswall (också en rolig jävel) Exponera i Göteborg.

Men kanske vi ska gå vidare och riva upp lucka 21, vad säger du?
Adam Ihse alltså.



Är det något jobb/reportage du är extra nöjd med från året?
Att jag till slut lyckades ta mig tid och redigera filmen från 2012 då jag var i Kamtjatka och flugfiskade med sju stycken barndomsvänner. 
Ett stort äventyr i en av världens sista vildmarker. 

Nöjd å nöjd ett sådär år, men Ukraina resan i våras och rekordkonserten med Håkan Hellström på Ullevi kommer jag minnas.

Här ser du filmen som Adam pratar om.


Berätta mer.
Att lära sig ett nytt program, våndas med dåligt ljud när bla mikrofoner pajar. 
Att redigera film var en nyttig lärdom även om Kamtjatka filmen är mest för 
oss som var med på resan, hoppas jag ev att i framtiden filma mer. 
Redan idag gör vi en hel del "webb tv" för TT. 
Har några dokumentär idéer som vore roligt att genomföra. 
Som med allt så hoppas jag på mer tid när småbarnsåldern är över.


Foto: Adam Ihse


I början på maj var jag och Grim Berglund reporter på TT i Ukraina. 
Vi skulle undvika oron och kriget i öster och istället försöka skildra det "vanliga livet".
Bland annat så hamnade vi i års-firandet av segern över Nazisterna i "Det stora fosterländska kriget". 
Det var verkligen man ur huset för att manifestera för freden. 
Man kände tydligt Ukrainarnas oro över var Putin kan tänkas hitta på. 
Sedan hamnade vi bla på ett galet bröllop, där jag "tvingades" dansa med en brudtärna till 
Macarena, med en spagetti i munnen.... (Såklart, bloggens anmärkning)



Foto: Adam Ihse


Jo drygt 69000 på Ullevi säger väl allt.

Sedan har jag startar det mödosamma arbetet att sortera min Farmors gamla neg, helt fantastiska bilder från 20-talet till mitten av 70-talet taget med en lådkamera.
Hoppas att det kan mynna ut i något... 



Fotograferad omkring1937 och grabben i mitten är min far med farfar.                                                         Foto: Farmor



Vad är din idé om fulländad lycka?
Kärlek fungerar alltid!

Vad är din största rädsla?
Att mina pojkar och familj ska fara illa.

Vad ogillar du i din personlighet?
Inget tålamod.

Vad är din bild av total misär?
När det inte finns något hopp.


Foto: Adam Ihse


Vad ogillar du i andras personlighet?
Ska det vara så svårt att respektera människor djur och natur, man behöver inte älska allt och alla, men med lite respekt och tolerans skulle världen bli bättre.

Vilken levande människa beundrar du mest?
Mamma

Vad anser du vara en människas mest överskattade egenskap?
Det sägs att vi har empati, men man kan ju undra.

Vad gillar du allra minst med ditt utseende?
Plattfötterna.

Vilken levande människa ogillar du mest?
Nja........?


Foto: Adam Ihse


Om du skulle dö och komma tillbaka som någon annan. Vem skulle det vara?
Någon av de stora upptäckarna, eller varför inte Ester Blenda Nordström, 

Var skulle du helst av allt bo?
Spelar nog ingen roll bara det inte blir för länge på samma ställe, lätt att bli bekväm,
annars skulle det var fantastiskt kul att bo i Norrland typ Arjeplog, jakt, flugfiske, skidåkning och snöskoter.....

Vad värdesätter du mest hos dina vänner?
Att dom är mina vänner för den jag är.

Hur skulle du vilja dö?
Varför då?

Vad är din största extravagans?
Försöker så ofta det går att flugfiska och jaga, och snart så hoppas jag 
familjen säger ja till en ny jakthund.


Foto: Adam Ihse

När ljuger du?
Sällan, men det händer att jag inte säger sanningen. 

Vilken är ditt favorityrke?
Varför inte flugfiske guide någonstans i världen. Att ta kort är ju inte så dumt det heller.


Foto: Adam Ihse


Vad är ditt motto?
Att inte bli en sur bitter gubbjävel.
Eller som Muminmamman sa:
-Jag vet att vad som helst kan hända när som helst. 
Det är därför jag är så lugn.

Fan dina frågor är ju ganska deprimerande! Eller?

Jo, kanske det. Beror på hur man tar dom tror jag:-)
Tack som bara den för hjälpen, hoppas vi ses snart.
Ha en fin jul och ett Gott Nytt år också.


Foto: Adam Ihse

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden