måndag 5 oktober 2009

Sundsvall

Idag har jag varit i Sundsvall och snackat för studenterna där. Det är roligt att komma ut och träffa studenter. Det är full fart och nyfiket som bara den.
Kul.
Jag har tagit en fin bild med min iPhone på en kyrka men just nu pallar jag inte lägga in den.
Varför då undrar du.
Jag är lite seg helt enkelt. Sitter på Arlanda nu och blickar ut över flygplanen.
Ett måndagsprogram.
04:45 Stiger upp
05:20 Hoppar in i bilen och kör till Sturup
06:30 Lyfter med första planet
07:13 Går ner mot Arlanda och min förkylning trycker i huvudet
07:30 Landar på arlanda och hör ingenting
08:15 Lyfter mot Sundsvall
09:10 Landar i Sundsvall och hör än mindre
10:00 Anländer skolan
10:20 Går in mot stan och köper nässpray (kanske det släpper av det)
11:15 Lyssnar på Terje som berättar för studenterna vad som ska ske
12:00 Lunch
13:15 Börjar jag snacka
17:00 Färdig och kikar in till förstaklassarna
17:40 Hämtar taxin mig
18:15 Checkar in
18:40 Lyfter från Sundvall och jag somnar
(kaptenen heter Båt och det räcker för mig nu för att dra lite på mungipan)
19:20 Landar Arlanda
20:00 Äter kyckling på sky city
21:55 Lyfter från Arlanda
23:00 Landar i Malmö


Vi tittade på många bildspel idag. Kolla gärna in den här hemsidan.
Gå även direkt till denna multimedia.
Enligt Anna Gullmark så var det hans studentprojekt och så är det säkert. Jag tror ofta det kan vara lättare att komma sådär nära som han gjort som student. Hade han jobbat på NY times kanske det hade varit svårare.
Vad tror du?

En annan grej som är rätt påtaglig är hur högt det inom bildjournalistiken slår med elände och missär.
Det är på något sätt mallen. Men om man vill se något roligt, om man vill skratta, var ska man kolla då?
Har du något tips? Bara kom med det.

I morgon är det möte vid 09:00 och sen etikgrupps-möte klockan 12:00
Låt mig säga att det rullar på.

7 kommentarer:

Robban sa...

Vilken dag!
Privatplan nästa?

Eller kanske ännu bättre, att du muterar och bli superman. Det löser ju allt + som en bonus kan du ta coola översiktsbilder :)
haha

Allt gott
/Robban

Robin Nordlund sa...

Du gjorde en väldigt bra dag! Det var inspirerande och lärande även för en så kallad anställd fotograf... Nu är jag fast besluten att börja med bildspel! Tack Lars :D

Lars D sa...

Haha Robban
Jag gillar nog spindelmannen mer... men okej jag har ett blått badlakan..

Hej Robin
Vad roligt, tack, vad glad jag blir. Roligt att du tog dig tid och komma förbi.

/LarsD

Reportagebild sa...

Som journalist finns det väl i grunden nån slags vilja att förbättra och bra saker finns det ju inte lika stor anledning att förbättra som de dåliga.

Jag upphör inte att förvåna mig när man pratar med folk och hur de tror att allt är bra i sverige. Att det inte finns fattigdom, att invandrare skapar sina problem själva osv.

Men om man nu ska hitta nått positivt att se på så tycker jag att de sportfotografer som får ägna sig åt "sportfeature" ofta gör ett bra jobb i att visa förebilder. Kanske inte så man skrattar ihjäl sig men det är inte så neggo iaf. Ekonomi samma sak, där lyfter man gärna fram förebilder istället för att visa på de som har problem.

Marc Femenias projektarbete tycker jag var ett positivt reportage också där han visade invandrare utan problem som annars är den vanliga bilden i media.

Men roliga, skrattframkallande, reportage är nog svårt att hitta. Måste vara bland det absolut svåraste att få till. Det blir väl för det mesta bara töntigt.

/Fredrik

Anonym sa...

Etikgrupp. Det låter som ett ställe där processerna får verka, ett ställe där transparensen är överväldigande och tiden går.



/M.

Anonym sa...

Det var en väldigt inspirerande och rolig dag, men jag måste bara påpeka att Jenn Ackerman som gjort bildspelet vi visade är en kvinna, just for the record.

Tack

Lars D sa...

Hej Anna

Är det sant? Vad klantigt, det är klart att det ska vara en kvinna.
/LarsD

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden