tisdag 3 september 2013

Perpignan 4


Min utsände Magnus Sundberg rapporterar från Perpignan.

Perpignan 3/9



Foto: Magnus Sundberg



Eftersom läsarna till den här bloggen redan känner till att kvällsvisningarna i Perpignan visas på en fem meter hög och 25 meter lång duk, med en kvällstemperatur på 25 grader.
Då kan jag istället berätta om vilka bilder som fastnade lite extra efter den första kvällens bildvisning.
Men det är nog mer rättvist att börja med att berömma musikproducenten för kvällens föreställning, valet av musik satt perfekt till bilderna, Woody Guthfrie, 50 Cent, The Last Poet, Chet Baker allt i perfekt tajming till bilderna.

Två fotografer som gjorde starkast intryck på mig var Matthieu Paleys bilder på nomader som lever på gränsen mellan Kina, Tajistan och Pakistan, ett reportage till National Geographic, närvaro i en bedårande vacker natur.

Det andra reportaget var signerat Janet Jarmans, hon hade valt att följa en Mexikansk flicka under 15 års tid, från Mexico som barn och sedan vidare till USA och bildandet av familj, reportaget Marisol and The American Dream kan ni se här.




Men det var ju det här med musiken.
Stanley Greene som för övrigt ser ut som en ärrad rockstjärna fick avsluta kvällen med sina bilder från Kaliforniens punkare som han fotograferade på 70 talet, långt bort från krigets vardag som han är mest känd för.
Ett av hans reportage som har gjort störst intryck på mig är bilderna från Tjetjenien och boken ”open wounds Chechnya ” som han signerade för några år sedan i Perpignan.
Nu var det tänkt att han skulle signera sin nästa bok under veckan på Visa Pour L`image men eftersom den inte blev klar i tid så kommer han i Perpignan signera en T-shirt med texten ”Fuck off”
Det kallar jag Rock`n roll.

/Magnus Sundberg

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden