fredag 6 september 2013

Perpignan 7


Min utsände Magnus Sundberg rapporterar från Perpignan.

Perpignan 6/9

Wow- Paolo Pellegrin och Gaza, Ankan stekt i för hett smör, meeting with Lens blogg editor tomorrow, Pip Pip, Elle round table at17:00 se you big hug:).
Det fingrades på de flesta mobiltelefoner med ständiga sms och facebook uppdateringar under gårdagens kvällsvisningen på Place de la Republique, där trängdes ackrediterade fotografer med allmänheten för att få den bästa platsen samtidigt som man skulle försöka beställa mat och dryck och på franska förklara hur man ville ha sin anka tillagad.

Jag hade just blivit tillfrågad om det vara ok att bli ”taggad”på en bild till fejan när jag fick syn på en dam vid bordet bredvid som jag kände igen, hon betraktade tillställningen med en 100 % närvarande blick och jag blev imponerad och funderade på att ge henne en komplimang, men jag blev osäker på hennes namn så jag lät det vara.

Tidigare under dagen hade jag lyssnat på en fotograf vars bilder sticker ut det där lilla extra i år, Sara Lewkowicz från USA har en utställning på årets Visa Pour Lìmage med ett ämne som handlar om den terror som alltför många kvinnor råkar utför.

Sara har under det senaste året följt förövaren och offret i en nära relation där mannen misshandlar kvinnan som han påstår älskar.
Närvaron i bilder, ämnet och med vetskapen om att det sker här och nu gör det till ett unikt reportage, bildjournalisten Sara berättade på ett välbesökt Palais Des Congres om sitt första stora reportage och att hennes ambition är att belysa varför människor är marginaliserade i ett samhälle där det finns alltför lite empati.
Sara är en av raden av kvinnliga fotografer som gjort det där extra under Visa Pour Límages 25 år, Stephanie Sinclair, Brenda Ann Keneally är andra fotografer som berättar historier som berör.

När kvällsvisningen är över kommer jag på vad damen vid bordet bredvid heter, det är ju Marie-Laure de Decker som hade sin utställning om Vietnamn här 2006, då var det hon som satt på podiet och berättande om sina bilder från kriget, en stark och medveten bildjournalist som spände blicken i oss och sade med skarp röst.

”Life is a struggle and we are not here to have fun we are here to fight”
Hur kan man någonsin glömma namnet på en kvinna med en så skarp blick.
/Magnus Sundberg 








Min utsände Magnus Sundberg blir taggad i Perpignan här med Fotograf Paulina Holmgren.

Inga kommentarer:

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden