måndag 31 augusti 2015

Veckans filmer!

Idag är det måndag igen och min sista "veckans film" skulle egentligen ligga här.
Men jag har fått dispans (av mig själv) tills på fredag av olika anledningar.
Det finns alltså en förklaring.

Jag får ofta frågan om varför jag gör filmerna och svaret är enkelt.
För att hålla igång och träna. Jag ser det som en skola.
Nej, jag ser ingen film som bra, perfekt eller något sånt men jag har en deadline (måndagar) och får lägga ribban efter det.
För varje film jag lagt ut har jag lärt mig något nytt och det var lite tanken med det.

Vill du se dom igen så börjar jag bakifrån och går framåt.
Första sommarfilmen eller "veckans film" var en resa upp till Karasjok i norra Norge som jag gjorde tillsammans med min vapendragare Torbjörn Jakobsson.
Såhär blev den:



Min andra blev en skola i hur jag gör timelaps kan man säga, inga konstigheter alltså.
Men jag minns att jag ångrade att jag satte upp det här tvånget redan här, efter andra filmen alltså.



Sen åkte jag till Island och jag var så peppad när jag kom fram till ett flygplan jag sett och tänkt att jag kunde göra en film om det. Visst, batterierna i drönaren tog slut och jag trodde jag skulle förstöra ännu en men allt löste sig och såhär blev den filmen:



När jag var på Island träffade jag också FC Rosengårds Sara Björk Gunnarsdóttir.
En väldigt cool tjej som körde runt mig och jag filmade och den här filmen tänkte jag att jag lätt skulle kunna sälja, tillsammans med en text och bild.

Det var ändå mitt under fotbolls-VM och Island hade inte kvalificerat sig och Sara är ju lagkapten i landslaget och spelar som sagt i Malmö också.
Borde varit lätt men mediabranschen svek mig. Jag är fortfarande sur för det, men såhär blev filmen:



Efter det var jag på semester och fjällvandrade i Grövelsjön och det kunde såklart också bli en film och blev det också.
Såhär såg den ut:



Mer semester och nu minns jag att det började bli riktigt svårt.
Jag fokuserade på den svenska insjön när vi ändå badade så mycket i just den typen.
Såhär såg den ut:



En riktigt kort sak om den svenska sommaren som jag då började bli rätt trött på gjorde jag snabbt.
Jag minns att jag var nöjd med den, dels tyckte jag den var lite rolig och dels gjorde jag den snabbt så att säga.
Såhär såg den ut:



Efter min film (och text och bild) om Sara Björk Gunnarsdóttir och svårigheten med att sälja tappade jag sugen lite.

Tänkte att jag kunnat göra mer journalistik av branden i Västmanland men gav upp lite så jag åkte bara dit utan att jaga någon och få mer känslor i det.
Det var inte mödan värd just då.
Men att det var ett år efter branden kunde jag ju ändå göra så att säga.
Såhär såg den ut:



Sen blev det småland och bilkyrkogården i Ryd och då hade jag byggt min skena som inte är något att hurra för men ändå.
Den var byggd och jag gjorde en film och den sågs helt plötsligt av fyra gånger så mycket människor. Så roligt, men varför fanns det ett sånt intresse för den undrar jag?
Ja, ja såhär såg den ut:



Beijers Café bad mig göra en kort film om deras nya kaffemaskin och just den lärde mig massor.
Så svårt det är, så viktigt det är med stativ och det går inte att "fuska" på samma sätt som med stillbilder.
Den sågs av 15000 människor på deras Facebook-sida och det räckte som succé för dom.
Kul.



Sen testade jag en V-logg från Italien eftersom det var just där jag var en vecka.
Såhär blev den:



Sen gjorde jag sommarens största tittarsuccé om mitt gamla jobb på Krusegatan, där Sydsvenskan legat sedan slutet av 60-talet.

Visst, den är vemodig men se den gärna igen.




Sista filmen blev från min och Jonas Lindkvist workshop vi höll i Kalmar.
Okej, det är ju inte sista eftersom den sista kommer på fredag i den här serien åtminstone.



Det har som sagt varit väldigt roligt och lärorikt och lite jobbigt med såklart.
Jag är snabbare i klipprummet och jag fattar mer vad jag ska komma hem med.

Men hej, inte tror jag att jag kan detta nu, det finns massor att lära.
Har det gett något mer då?
Såklart har de det, jag återkommer med det men jag känner glädjen i magen.
På fredag kommer sista filmen, den måste du se!
Jag återkommer!

Om mig

Malmö, Skåne, Sweden